GLOBALISASI TELAH MENJADIKAN ASIA TENGGARA SEBUAH WILAYAH YANG TELAH BERKEMBANG KE ARAH MENJADI LEBIH DEMOKRATIK. SEJAUH MANAKAH ANDA BERSETUJU DENGAN KENYATAAN INI
1.1 1.1 PENGENALAN
Esei ini meneliti
sejauh mana globalisasi berperanan dalam menjadikan wilayah Asia Tenggara
menjadi lebih demokratik. Tahap demokrasi ini boleh diukur dengan melihat
sejauh mana hak asasi manusia dihormati seperti kebebasan untuk berhimpun, bercakap,
berpersatuan dan bergerak. Salah satu ciri negara yang demokratik juga ialah
wujudnya pilihan raya yang bebas dan adil kerana ia menjadi arena penglibatan
politik rakyat untuk memilih kerajaan
yang mereka inginkan. Jika pilihannya
tidak berjaya menduduki apa-apa jawatan dalam kerajaan, sekurang-kurangnya dia
telah berpartisipasi dan merasai bahawa dia mempunyai kuasa untuk memilih
kerajaan bagi menguruskan hal ehwal negara. Kesuburan demokrasi juga boleh diukur
menerusi perkembangan gerakan masyarakat sivil dalam menjalankan peranannya
untuk mempengaruhi dasar-dasar awam dan penegakan hak-hak sivil rakyat. Apapun, dalam sesebuah demokrasi itu harus
wujud apa yang dikatakan sebagai demos dan
kratia iaitu kuasa rakyat. Maksudnya, setiap warga dalam sesebuah sistem
yang demokratik harus merasakan dirinya mempunyai kuasa untuk mempengaruhi
dasar-dasar awam menerusi pelbagai saluran yang tersedia dan dijamin oleh
undang-undang negara. Maka, bahagian
pertama esei membincangkan premis globalisasi membawa kepada pendemokrasian
menerusi beberapa perspektif. Kedua, perbincangan konseptual globalisasi dan
pendemokrasian sebagai alat analisis kajian ini. Ketiga, hujah-hujah yang menyokong premis
globalisasi mengakibatkan wilayah Asia Tenggara menjadi lebih demokratik
dikemukakan mengikut proses-prosesnya yang berlainan. Setiap hujah akan diperkuatkan dengan contoh
empirik yang bersesuaian. Umumnya, impak
globalisasi terhadap pendemokrasian di Asia Tenggara berlaku lima cara iaitu
(i) penerapan amalan demokrasi di negara-negara bekas jajahan, (ii) peranan
masyarakat sivil transnasional, (iii) demokratisasi di Indonesia vis á vis dampak liberalisme ekonomi
atau kapitalisme negara, (iv) reformasi sistem pentadbiran awam di Vietnam dan
(v) peluasan ruang komunikasi demokratik menerusi cetusan teknologi internet
mengkhusus kepada negara Malaysia. Kelima-lima
aspek tersebut menunjukkan globalisasi menjadikan wilayah Asia Tenggara menjadi
lebih demokratik menerusi proses yang berpanjangan dan berperingkat walaupun
globalisasi dikaitkan dengan kepantasan. Impaknya turut berlainan mengikut masa
dan tempat yang menjadi tumpuan kajian.
2.1 PERSPEKTIF
GLOBALISASI DAN PENDEMOKRASIAN DI ASIA TENGGARA
Terdapat tiga
perspektif atau ulasan yang boleh dikemukakan berdasarkan premis globalisasi
menjadikan wilayah Asia Tenggara menjadi lebih demokratik. Pertama, globalisasi merupakan istilah yang
sering muncul dalam kalangan sarjana untuk menjelaskan perkembangan dunia sejak
dekad 1990-an. Serentak dengan itu,
proses pendemokrasian di Asia Tenggara turut dikaitkan sebagai hasil daripada
proses globalisasi. Jelasnya, sudut
pandang proses pendemokrasian di Asia Tenggara dengan pendekatan globalisasi
tidak sempurna kerana pendemokrasian di wilayah Asia Tenggara sudah bermula
sejak zaman kolonial lagi. Maka, premis
ini hanya satu pendekatan atau penjelasan secara konseptual yang baharu
sahaja. Sedangkan premis Asia Tenggara
menjadi lebih demokratik boleh juga dijelaskan berdasarkan kepada konsep
pendemokrasian itu sendiri atau konsep kolonialisasi yang menerapkan
nilai-nilai daripada negara kolonial kepada negara-negara jajahan. Hal ini bertepatan dengan hujah Shamsul
(2002:193), “…the task of examining globalization and
democratic developments in Asia before us is an exercise which is both
historical & contemporary in nature, as well as abstract and empirical…”.
Kedua, berdasarkan perspektif kajian negara, konsep
kedaulatan nasional sering dikaitkan dengan keabsahannya untuk menjalankan
undang-undang ke atas populasi di dalam wilayahnya sendiri. Ohmae (1995) dan Robertson (2004) menyatakan
bahawa globalisasi mengakibatkan kedaulatan nasional sesebuah negara menjadi
semakin rapuh. Dalam keadaan pasaran
ekonomi yang begitu mendesak, negara tiada pilihan lain untuk meneruskan
survivalnya kecuali dengan meliberalisasikan pasaran kepada ekonomi dunia. Dalam keadaan ini, aktor bukan negara iaitu
syarikat pelbagai nasional atau multinational
corporation (MNCs) berperanan dalam pelaburan di sesebuah negara. Maka, negara mula kehilangan kawalannya
terhadap pasaran ekonomi. Namun begitu,
negara mewujudkan usaha untuk mempertahankan kedaulatan nasionalnya daripada
terus dicerobohi kuasa asing. Tindak balas
untuk mempertahankan kedaulatan nasional juga adalah usaha untuk mengekalkan status quo di sesebuah negara. Hakikatnya, tindakan ini bersifat konservatif
lantas menongkah nilai liberalisme yang secocok dengan demokrasi.
Ketiga, oleh kerana kajian ini
melihat impak globalisasi terhadap pendemokrasian di Asia Tenggara, kepelbagaian
agama, bangsa, bahasa dan budaya harus diambil kira untuk menetapkan perspektif
yang sesuai. Bagi tujuan tersebut,
pendapat Robertson (2004) dan Roberts & Hite (2000) boleh diambil kira. Menurut sarjana-sarjana ini, sebab dan akibat
globalisasi mempunyai perbezaan hampir di setiap tempat dan masa kerana
wujudnya pengubahsuaian struktur dan budaya tempatan terhadap kesan globalisasi. Sehubungan dengan itu, impak globalisasi
tidak semestinya menjadikan negara lebih demokratik tetapi lebih
autokratik. Ia amat bergantung kepada
aspek yang menjadi tumpuan.
2.2 KONSEP
GLOBALISASI
Pelbagai takrifan
diberi kepada globalisasi baik dari sudut ekonomi, komunikasi mahupun
geografi. Hay & Marsh (2000),
mendefinisikan globalisasi sebagai pengaliran modal tidak kira sama ada dalam
bentuk kewangan mahupun modal fizikal, manusia, maklumat dan budaya. Robertson (2004) pula menyifatkan globalisasi
sebagai fenomena ekonomi. Ia berkaitan
dengan integrasi ekonomi di seluruh dunia yang mana sistem ekonomi kapitalisme
liberal sudah menjadi ragam ekonomi yang dominan di seluruh dunia. Berbeza dengan Langhorne (2001), beliau tidak
mendefinisikan globalisasi daripada sudut ekonomi. Bagi beliau, globalisasi merujuk kepada
perubahan teknologi, khususnya perkembangan komunikasi elektronik seperti
telefon, komputer dan satelit. Kemajuan
teknologi dan maklumat ini mengupayakan manusia untuk menjalinkan hubungan
merentasi kewarganegaraan, kerajaan, masa dan persekitaran fizikal. Kini, masalah jarak dan masa bukan lagi
penghalang untuk manusia berhubung sesama sendiri. Sehubungan itu, Harvey (1989) menganggap
globalisasi sebagai satu proses pemampatan masa dan ruang. Dunia dirasakan menjadi semakin kecil.
2.2.1 Aliran dalam
Pendekatan Globalisasi
Secara lebih
teoritikal, pendekatan globalisasi dapat dipecahkan kepada tiga aliran
utama. Hujah yang mendasari pecahan
pendekatan globalisasi ini adalah berkenaan soalan keberadaan globalisasi. Adakah ia wujud atau tidak? Kemudian, jika ia wujud, persoalannya adalah
bila ia bermula. Adakah ia fenomena baru
atau lama? Maka, perbahasan ini
menggariskan tiga tesis utama dalam pendekatan globalisasi iaitu tesis keras,
tesis penolakan dan tesis lembut. Selain
itu, setiap aktor yang menerima kewujudan globalisasi mencadangkan tindak balas
yang perlu diambil oleh aktor-aktor yang terlibat.
Pertama, tesis keras dikenali juga
sebagai hyperglobalizer, juggernaut atau hard approach. Antara
sarjana dalam aliran ini ialah Ohmae dan Scholte. Bagi pendukung tesis keras ini, mereka
menerima globalisasi sebagai sesuatu yang benar-benar wujud dan ia merupakan
fenomena baru. Dalam keadaan ini,
negara-negara tidak mempunyai pilihan, mereka harus bersedia dan menerima impak
daripada globalisasi. Oleh itu,
penyesuaian struktur dalaman negara haruslah serasi dengan keperluan daripada
negara-negara lain. Negara-negara
komunis selepas kejatuhan Kesatuan Soviet pada 1991 umpamanya perlu membuka
ekonomi kepada pasaran dan tidak boleh bergantung kepada sistem autarky atau self-reliance yang mengakibatkan negara-negara tersebut semakin
miskin.
Kedua, tesis penolakan dirujuk juga
sebagai skeptics, rejectionists atau soft approach. Tesis dalam
aliran ini pula didukung oleh Paul Hirst, Thompson, Wallerstein, Krasner dan
Gilpin. Sarjana-sarjana ini menolak
tesis yang pertama, bagi mereka globalisasi tidak wujud dan mitos
semata-mata. Cuma, dalam keadaan dunia
semasa, teknologi telah mempercepatkan proses komunikasi dan hubungan sesama
manusia. Hakikatnya, tiada keperluan
untuk aktor-aktor seperti negara
menyesuaikan strukturnya dengan desakan daripada struktur luaran.
Ketiga, tesis lembut atau trasformationalist atau mid-way didokong oleh Giddens, Bauman
dan Mittelment. Aliran yang ketiga ini
menerima kewujudan globalisasi sebagai sesuatu yang mengimpak aktor-aktor di
dalamnya. Namun, ia bukanlah sesuatu
yang baharu tetapi merupakan proses yang sedang berlaku di dunia. Dalam keadaan ini, aktor-aktor yang terlibat
khususnya negara masih berpeluang untuk menyusun strategi bagi meminimumkan kesan
negatif globalisasi seperti keruntuhan negara bangsa, penghakisan budaya
tempatan dan campur tangan luar daripada aktor negara dan bukan negara.
2.2.2 Globalisasi dan
Pendemokrasian
Gelombang
globalisasi dan pendemokrasian berlaku dalam tempoh yang hampir sama. Menurut Robertson (2004:6), gelombang
globalisasi berlaku dalam tiga cetusan iaitu selepas 1500, selepas 1800 dan
selepas 1945. Cetusan gelombang pertama selepas 1500 adalah
ketika ekonomi merkantilis semakin berkembang pesat menerusi perdagangan antara
negara. Ketika itu, wujud pengangkutan
seperti kapal dan kemajuan sains untuk menentukan arah jalan di lautan. Cetusan gelombang kedua pula berlaku selepas
1800 iaitu setelah revolusi industri di Eropah.
Ketika itu negara-negara seperti British, Perancis, Sepanyol dan Belanda menjalankan dasar kolonialisme di
negara-negara kecil seperti di Asia Tenggara dengan slogan ‘gold, gospel and glory’. Cetusan gelombang ketiga pula berlaku selepas
1945 iaitu selepas usai Perang Dunia Kedua.
Serentak dengan itu, slogan New
World Order semakin popular dengan pertembungan dua ideologi besar dunia
iaitu kapitalisme dan demokrasi melawan sosialisme dan komunisme. Pertembungan ini menyaksikan Perang Dingin
(1947-1991) antara Amerika Syarikat yang memperkenalkan idea-idea demokrasi
liberal dengan Kesatuan Soviet yang mendukukung fahaman komunis. Salah satu
taktik Perang Dingin adalah menerusi perlumbaan teknologi. Maka, hal inilah yang memungkinkan kepantasan
globalisasi atas desakan faktor ideologi dan faham ekonomi yang berbeza
kutubnya.
Selaras dengan kerancakan globalisasi
ini, berlakulah pendemokrasian sebagai salah satu hasil atau by-product kepada globalisasi. Menurut hujahan Huntington, gelombang
pendemokrasian yang berlaku atas tiga faktor (transformation, replacement dan
transplacement) mencetuskan tiga
gelombang. Pertama, long wave dari 1828 hingga 1926 membawa pendemokrasian di Eropah
Barat dan Amerika Utara. Kedua, short wave dari 1943 hingga 1962 membawa
pendemokrasian kepada negara-negara jajahan
via dasar dekolonialisasi seperti negara-negara di Asia Tenggara sendiri
iaitu Indonesia (1945), Filipina (1946), Myanmar (1948) dan Malaysia (1957) –
sekadar beberapa contoh. Ketiga, big wave dari tahun 1975 hingga 1990-an
berlaku di negara-negara Amerika Latin dan negara-negara komunis selepas tamat
Perang Dingin (1991).
Berdasarkan gelombang globalisasi
dan pendemokrasian ini, kedua-dua fenomena ini boleh dihubungkait antara satu
sama lain kerana periode berlakunya setiap gelombang itu adalah hampir sama
antara satu sama lain. Selain itu,
aktor-aktor yang terlibat dalam gelombang pendemokrasian dan globalisasi ini
ialah aktor yang sama. Dalam konteks
perbincangan ini, cetusan gelombang globalisasi kedua melibatkan negara-negara
kolonial British, Belanda, Sepanyol dan Perancis. Negara-negara ini menjajah negara-negara Asia
Tenggara iaitu Malaysia, Indonesia, Filipina dan Myanmar. Ketika, gelombang pendemokrasian kedua
tercetus dari 1943-1962, negara-negara inilah yang memerdekakan diri daripada
negara-negara kolonial tersebut.
Hal ini bermakna, pendemokrasian sememangnya mempunyai hubungan dengan
globalisasi tetapi prosesnya tidak berlaku secara terus atau linear causal atau unidirectional. Inilah yang
menyebabkan hubungan tersebut sukar untuk dibuktikan. Proses globalisasi mengimpak terhadap
pendemokrasian berlaku secara two-way
process. Sumbangan globalisasi dalam
menjadikan wilayah Asia Tenggara lebih demokratik dibincangkan dalam bahagian
seterusnya.
3.1 PENDEMOKRASIAN
DI ASIA TENGGARA VIS Á VIS
GLOBALISASI
Pendemokrasian di
Asia Tenggara berlaku menerusi empat cara.
Pertama, pendemokrasian berlaku menerusi peranan negara-negara
kolonial. Kedua, pendemokrasian berlaku
menerusi dampak yang dibawakan oleh ekonomi liberal kapitalisme. Ketiga, penyuburan demokrasi sebagai tindak
balas terhadap impak negatif globalisasi.
Keempat, demokratisasi menerusi perkembangan teknologi maklumat. Dalam hal ini, globalisasi bukanlah prasyarat
untuk mendemokrasikan wilayah Asia Tenggara.
Namun, ia ternyata membantu untuk mempercepatkan proses pendemokrasian
dengan sokongan daripada agen-agen pendemokrasian yang bertindak balas terhadap
impak globalisasi yang lazimnya bersifat negatif. Tegasnya, demokrasi dijadikan sebagai jalan
keluar kepada permasalahan tersebut.
3.2 PENERAPAN
AMALAN DEMOKRASI PASCA ERA KOLONIAL
Ketika gelombang
globalisasi kedua (selepas 1800), kedatangan negara-negara Barat atau kolonial
ke Asia Tenggara berpunca daripada kekayaan hasil bumi di wilayah ini seperti
bijih timah, getah, lada hitam dan kopi.
Secara tidak langsung, ekonomi di Asia Tenggara mula membina rangkaian
dengan ekonomi komersial di pasaran dunia yang kian berkembang. Ini mewujudkan kebergantungan antara negara
di Asia Tenggara dan pasaran global. Agenda
penjajahan mereka tidak terbatas dalam aspek ekonomi sahaja. Wujud usaha untuk menerapkan nilai-nilai
Barat untuk memudahkan penguasaan mereka ke atas penduduk di negara
jajahan. Salah satunya adalah menerusi
pengenalan sistem demokrasi ala Barat.
Penerapan amalan demokrasi dalam
sistem politik tempatan ini disandarkan kepada dua situasi ekonomi dan
politik. Pertama, dari segi ekonomi,
dekolonialisasi mengakibatkan negara-negara yang dijajah terperangkap dalam
kebergantungan ekonomi. Sosok-sosok ekonomi
tempatan terpaksa disesuaikan dengan ekonomi pasaran antarabangsa. Maka, negara-negara bekas tanah jajahan
terlibat dalam ragam ekonomi kapitalisme liberal yang dominan. Selaras dengan itu, sistem politik demokrasi
adalah secocok untuk dipraktikkan dengan ekonomi kapitalisme liberal kerana
galakan persaingan. Kedua, dari segi
politik, negara-negara Asia Tenggara
mula didedahkan dengan amalan demokrasi sejak ia dijajah lagi. Amalan demokrasi selepas kemerdekaan adalah
kesinambungan daripada penerapan pada zaman kolonial.
Penerapan ciri-ciri demokrasi ini bertentangan dengan ciri-ciri asal
sistem politik yang tidak demokratik.
Wujud peralihan sistem politik feudal tradisional seperti sistem monarki
kepada sistem politik demokrasi atau penyesuaian antara kedua-duanya menjadi
konsep raja berperlembagaan. Penerapan
amalan demokrasi di Asia Tenggara meliputi pewujudan perlembagaan, institusi
politik dengan pemisahan kuasa dan sistem pilihan raya. Di Indonesia contohnya, wujud Volksraad sejak
1916 iaitu dewan perwakilan bagi mendedahkan golongan bangsawan ke arah
berkerajaan sendiri. Indonesia pernah
berada dalam satu tempoh yang demokratik pada 1950-an. Perkara ini wujud menerusi pengiktirafan
kebebasan sivil, pilihan raya parlimen dan tempatan. Pilihan raya pada 1955 contohnya adalah
paling demokratik jika dibandingkan dengan empat dekad berikutnya iaitu era
Orde Baru. Malaysia turut menjadi lebih
demokratik selepas kemerdekaan hasil pelaksanaan pilihan raya di peringkat
persekutuan, negeri dan kerajaan tempatan.
Perlembagaan Persekutuan juga diwujudkan menerusi Suruhanjaya Reid bagi
menjadi rangka pentadbiran negara.
Tambahannya, wujud pemisahan kuasa kepada tiga cabang iaitu badan
legislatif, badan eksekutif dan badan judisiari walaupun tidak sepenuhnya
mengikut ideal pemisahan kuasa (trias politica). Dalam konteks Filipina pula, wujud demokrasi
yang stabil tetapi kurang kualiti sejak 1946 hingga 1972. Hal ini kerana pilihan raya 1949 telah
berlaku penipuan pilihan raya yang mendorong penubuhan suruhanjaya pilihan raya
(COMELEC) dan badan pemerhati National Citizens Movement for Free Elections
(NAMFREL).
3.3 PENDEMOKRASIAN
DAN LIBERALISME EKONOMI
Pendemokrasian
turut berlaku dengan cara tindak balas terhadap amalan ekonomi kapitalisme liberal. Walaupun negara mempunyai keyakinan untuk
berhadapan dengan impak negatif globalisasi yang membawa integrasi ekonomi di
seluruh dunia, terdapat aktor-aktor dalam negara yang tidak dapat menahan kesan
globalisasi lalu mencari jalan keluar menerusi pendemokrasian. Hal ini dapat dilihat menerusi demokratisasi
di Indonesia pada era Soeharto. Selain
itu, apabila sesebuah negara menerima impak globalisasi dengan cara menyesuaikan
keadaan asal ekonomi tempatan, wujud pelbagai masalah berbangkit. Dalam kesulitan ini, demokrasi juga dijadikan
wahana untuk melepaskan negara daripada permasalahan-permasalahan yang timbul
akibat penyesuaian ekonomi tempatan dengan pasaran global. Hal ini pula dapat diteliti menerusi lokalisasi
politik di Vietnam pasca Doi Moi (1986).
Bahagian berikut meneliti perkara ini satu-persatu.
3.3.1 Demokratisasi
Indonesia vis á vis Dampak
Liberalisme Ekonomi
Pemerintahan era
Orde Baru (1966-1998) di bawah Soeharto mengamalkan ekonomi pasaran bebas atau state capitalism. Pemerintahan beliau juga bercirikan autokrasi
dan anti komunis. Oleh kerana ciri anti
komunis ini, pemerintahan beliau mendapat bantuan rangsangan ekonomi daripada
Amerika Syarikat. Dasar-dasar
liberalisme ekonomi beliau di Indonesia dapat dilihat daripada beberapa
aspek. Pertama, wujud Pakto atau Paket
Oktober yang bertujuan untuk menswastakan institusi perbankan seterusnya
menggalakkan persaingan institusi tersebut.
Kedua, langkah deregulasi ekonomi dan nyah birokrasi dilaksanakan untuk
meningkatkan tarikan pelaburan asing dan modal tempatan ke dalam ekonomi
Indonesia. Ketiga, pelbagai sektor
swasta diwujudkan terutama dalam bidang pembuatan. Sektor-sektor swasta ini semakin penting dalam
ekonomi Indonesia selain kebergantungan ekonomi dalam eksport minyak dan
komoditi utama. Selaras dengan kemajuan
ekonomi Indonesia, pelbagai golongan kelas menengah dan masyarakat sivil wujud
sebagai watch dog kepada kerajaan. Antaranya
ialah Lembaga Bantuan Hukum (undang-undang), Wahana Lingkungan Hidup (alam
sekitar) dan Yayasan Lembaga Konsumen Indonesia (hak-hak pengguna).
Walau bagaimanapun, dampak
liberalisme ekonomi dekad 1990-an semakin parah dalam kalangan rakyat bawahan. Mereka
amat terkesan akibat ketidakseimbangan agihan kekayaan negara. Ekonomi liberal yang dipraktikkan pula hanya
monopoli ekonomi oleh keluarga dan kroni Soeharto. Hal ini menggalakkan penularan masalah
korupsi, kolusi dan nepotisme (KKN) di Indonesia. Soeharto juga tidak dapat menangani senario
politik pasca Perang Dingin ini dengan baik kerana kebergantungan awalnya
terhadap Amerika Syarikat telah berakhir. Amerika Syarikat memberikan alasan
Indonesia tidak sesuai untuk pasaran ekonominya kerana tidak mempunyai kepekaan
terhadap hak pekerja dan undang-undang perlindungan alam sekitar.
Keadaan ekonomi dengan kadar inflasi yang tinggi diparahkan lagi apabila
pada krisis kewangan 1997, hutang Indonesia terhadap World Bank, International
Monetary Fund (IMF) dan lain-lain berjumlah US$70 bilion. Pada Disember 1997, hutang sebanyak US$20.8 bilion
harus dilunaskan dalam tempoh setahun selain nilai rupiah yang jatuh pada
nisbah Rp. 17,000 bersamaan US$1. Impak
globalisasi menerusi ekonomi dan aktor global seperti IMF dan World Bank tidak
dapat ditanggung oleh rakyat dan tuntutan pendemokrasian daripada kepimpinan
Orde Baru semakin memuncak. Maka,
Soeharto peletakan jawatan pada tahun 1998 membawa kepada era baru demokrasi di
Indonesia (Dewi Fortuna 2005:201-232).
Era reformasi mewujudkan autonomi daerah, kepelbagaian parti politik dan
media massa atau pers yang lebih bebas di Indonesia. Selain peranan masyarakat sivil daripada
kumpulan mahasiswa, peranan IMF dari luar Indonesia turut menyumbang ke arah
pendemokrasian di Indonesia kerana bantuan pakej kewangan menuntut structural adjustment daripada Indonesia
ke arah yang lebih demokratik.
3.3.2 Pembaharuan
Demokratik di Vietnam: Kesinambungan Dasar Doi Moi
Vietnam turut
tidak ketinggalan dalam kesan globalisasi.
Impak sistem ekonomi kapitalisme memaksanya untuk membuka pasaran
ekonomi menerusi pelaksanaan dasar Doi Moi pada tahun 1986. Dasar tersebut berjaya meningkatkan ekonomi
sehingga lapan peratus pada pertengahan 1990-an selain muncul pengeksport
terbesar beras dan kopi pada akhir dekad 1990-an. Namun, kesan negatif daripada pelaksanaan Doi
Moi tetap berlaku. Wujud jurang sosial
dan stratifikasi sosial dalam masyarakat melibatkan kedua-dua golongan elit dan
golongan miskin. Pertamanya, golongan
elit terlibat dengan rasuah, autoritarianisme dan birokrasi. Keduanya, golongan miskin pula terlibat dalam
defisit, riba dan masalah upah buruh rendah.
Berbeza dengan kes Indonesia, permasalahan ini dapat dikesan oleh
pemerintah dan mereka amt bersedia dengan penyesuaian dan pembaharuan.
Penyesuaian dijalankan oleh
pemerintah dengan melaksanakan proses nyah pusat atau desentralisasi kuasa
dengan tujuan melibatkan rakyat dalam pembuatan keputusan. Pembaharuan yang lebih demokratik diwujudkan
sebagai jalan penyelesaian terhadap masalah jurang sosial dan stratifikasi
masyarakat. Melalui Artikel 3 dan
Artikel 4 Perlembagaan Vietnam, peruntukannya mengiktiraf peranan rakyat atau people’s mastery. Pengiktirafan hak rakyat diperkuatkan lagi
dengan slogan “the party as leader, the
people as master, and the state as administrator”. Bersesuaian dengan senario pada 1900-an, satu
perintah iaitu Decree 29/1998/ND-CP Promulgating The Regulation on Exercise of
Democracy in Communes mewajibkan penglibatan pembuatan dasar di peringkat
tempatan seperti di bandar dan kawasan kampung.
Ia bertujuan untuk meningkatkan ketelusan dan akauntabiliti golongan
elit dalam birokrasi serta pembanterasan amalan rasuah.
Sehubungan dengan pelaksanaan
perintah tersebut, mesyuarat peringkat kampung telah menjadi ciri demokrasi di
Vietnam kerana penyuburan wacana dan perbincangan masyarakat tempatan
dijalankan di setiap pelusuk kampung.
Permesyuaratan tersebut dijalankan berdasarkan kepada garis panduan
Commune and Village Development Budget (CDVB).
Ia menggalakkan penglibatan semua isi rumah dewasa di Vietnam. Cabarannya tetap ada. Penglibatan golongan wanita adalah terhad
kerana mereka disibukkan dengan tugas harian di rumah. Selain itu, terdapat siri perbincangan yang
tidak efektif kerana hanya membicarakan hal ehwal pentadbiran di peringkat
kampung seperti larangan-larangan dan bayaran untuk pentadbiran tempatan. Masalah komunikasi turut menjadi permasalahan
utama kerana penglibatan orang luar ke kampung-kampung tradisi di Vietnam
menimbulkan masalah bahasa. Orang luar
yang dimaksudkan ialah para pentadbir dan pegawai dalam struktur kerajaan,
kebanyakan mereka adalah daripada etnik majoriti di Vietnam iaitu Kinh. Bahasa yang digunakan oleh mereka adalah
tidak sama fonetiknya dengan etnik-etnik minoriti.
Walaupun perubahan di Vietnam ini
mempunyai banyak kelemahan, ia tetap berjaya menggerakkan institusi tempatan
menjadi lebih demokratik kerana peningkatan tahap penglibatan, ketelusan dan
akauntabilitinya. Sebelum pembaharuan
ini diadakan, sistem politik di Vietnam adalah bersifat top-down atau berbentuk democratic
centralism. Selepas daripada itu,
Far Eastern Economic Review dalam edisi 7 Disember 2000 menyatakan demokrasi di
Vietnam telah ditransformasikan menjadi, “…What’s
clear is that Hanoi can no longer rule by remote control…”. Tegasnya,
tindak balas penyesuaian daripada negara terhadap kesan negatif globalisasi
telah menjadikan Vietnam lebih demokratik (Jørgensen 2005:316-344).
3.4 MASYARAKAT
SIVIL TRANSNASIONAL
Globalisasi dalam
ekonomi membawa pelbagai permasalahan yang besar terhadap usaha pemeliharaan
alam sekitar daripada penipisan lapisan ozon, kesan rumah hijau dan pemanasan
global. Ia turut menimbulkan isu
feminisme dan buruh kerana golongan ini sering dikaitkan dengan kerja lebih
masa, upah buruh rendah dan diskriminasi di tempat kerja seperti gangguan
seksual. Maka, isu-isu yang timbul
daripada permasalahan ini memerlukan arena baharu dalam demokrasi di Asia
Tenggara. Dalam konteks ini, isu-isu
tersebut melahirkan gerakan masyarakat sivil yang aktif dalam memperjuangkan
hak-hak minoriti seperti wanita, menjadi watch
dog kepada pemerintah dan menjadi arena aktivisme rakyat. Daripada perspektif masyarakat sivil itu
sendiri, globalisasi menghasilkan bentuk baharu bagi ruang dan kekangan politik
(Uhlin 2002:157). Maka, gerakan
masyarakat sivil telah wujud di negara-negara yang kurang autokratik seperti di
Filipina dan Thailand. Negara seperti
Myanmar yang diperintah junta tentera langsung tidak diberikan hak untuk
menubuhkan persatuan. Dengan kewujudan
masyarakat sivil ini, menurut Scholte (1999), akan memperkuat demokrasi dengan
memberikan pendidikan, mewakili kumpulan yang tidak mempunyai suara politik,
ruang perdebatan, meningkatkan ketelusan dan akauntabiliti serta persaingan.
Oleh itu, kewujudan masyarakat sivil
di Asia Tenggara tidak hanya terhad di negara masing-masing sahaja, ia telah
berkembang menjadi arena aktivisme rakyat di peringkat antarabangsa. Hal ini dapat dilihat menerusi peranan
beberapa gerakan mayarakat sivil.
Pertama, masyarakat sivil berfungsi sebagai pemantau pilihan raya. NAMFREL dan Pollwatch yang aktif dalam
pemantauan pilihan raya di Thailand mewujudkan Komite Independen Pemantau
Pemilu (KIPP) di Indonesia. kerjasama
juga telah diadakan antara badan pemantau pilihan raya ini. Aktivis dari Thailand dan Filipina memantau
pilihan raya di Indonesia pada tahun 1999, selepas penggulingan Soeharto dan
semasa penjalanan referendum di Timor Timur pada Ogos 1999.
Kedua, masyarakat sivil membantu untuk memperkasa suara golongan
terpinggir iaitu pekerja asing, mangsa penyeludupan, golongan miskin bandar,
petani dan nelayan kecil. Di Malaysia
contohnya, kumpulan Tenaganita bekerjasama dengan badan bukan kerajaan dari
Indonesia untuk menyelesaikan masalah amah Indonesia di Malaysia. Selain itu, Coordination of Action Research on AIDS and Mobility (CARAM)
menumpukan perhatian terhadap masalah kesihatan migran seperti penularan virus
HIV atau penyakit AIDS. Ini kerana pakej
kesihatan di sesebuah negara kerapkali meminggirkan golongan migran. Ketiga, masyarakat sivil antarabangsa di Asia
Tenggara berperanan sebagai arena baharu bantahan awam. Asia Pacific Economic Cooperation (APEC)
disertai gerakan masyarakat sivil, tetapi tidak efektif. Maka, penubuhan forum rakyat atau People’s
Forum dijadikan arena untuk membantah dasar-dasar APEC yang tidak menguntungkan
semua. Dengan itu, ia turut
mempromosikan kesamarataan dan agenda yang lebih demokratik di Asia Tenggara.
3.5 PELUASAN RUANG
KOMUNIKASI DEMOKRATIK DI MALAYSIA
Globalisasi turut
dikaitkan dengan perkembangan teknologi komunikasi elektronik. Perkembangan tersebut turut membantu
perkembangan wilayah Asia Tenggara untuk menjadi lebih demokratik. Kekangan demokrasi di Malaysia dapat dilihat
menerusi aspek kebebasan media. Hal ini
kerana wujud pelbagai campur tangan dalam organisasi media menerusi kuasa
ekonomi dan kuasa undang-undang. Bagi
kuasa ekonomi syarikat akhbar tempatan seperti Syarikat Utusan, New Straits
Times Press, Nanyang Press dan Tamil Nesan dikuasai secara proksi. Campur tangan dalam syarikat akhbar ini
dijalankan oleh parti pemerintah iaitu UMNO, MCA dan MIC menerusi syarikat
nomini atau proksi dengan cara pengambil alihan saham. Keadaan ini mewujudkan ruang komunikasi yang
tidak demokratik untuk para pembangkang malahan dalam kalangan rakyat Malaysia
sendiri. Berita-berita yang disampaikan
bersifat positif kepada pemerintah sahaja.
Dengan
penguasaan berterusan parti pemerintah dalam media cetak dan media elektronik
seperti Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan saluran televisyen lain milik Media
Prima, BN dapat menguasai pemikiran rakyat dan kuasanya. Bagi kuasa melalui undang-undang pula, media
milik pembangkang telah dikawal menerusi pemberian permit penerbitan dan
pelesenan mesin cetak. Undang-undang
yang mengawal media pembangkang termasuklah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan
1984, Akta Hasutan 1970 dan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960. Selain itu, akhbar-akhbar ini turut dikawal
pengedarannya. Sebagai contoh, akhbar
Harakah hanya boleh diedarkan kepada ahli PAS sahaja.
Realiti kebebasan media di Malaysia adalah tidak
demokratik kerana hanya parti pemerintah diberikan ruang seluas-luasnya dalam
menyampaikan maklumat kepada orang ramai.
Sedangkan dalam negara yang demokratik, rakyat perlu mempunyai akses
media yang adil bagi semua struktur dalam masyarakat termasuklah parti politik,
badan bukan kerajaan dan golongan minoriti.
Keadaan ini turut mengakibatkan demokrasi di Malaysia dirujuk sebagai statist democracy iaitu demokrasi yang
tidak berkembang. Oleh itu, globalisasi
mewujudkan Malaysia yang lebih demokratik, selaras perkembangan teknologi
maklumat yang dibawakan oleh globalisasi.
Ranah komunikasi maklumat menjadi semakin canggih dan pelbagai.
Perhubungan
yang pantas dan mudah menerusi internet oleh JARING dan Multimedia Super Corridor
di Malaysia menjadikan perkembangan demokrasi di Malaysia semakin cepat dan
canggih. Perkembangan capaian terhadap
internet dalam kalangan rakyat meningkat dari tahun ke tahun. Perangkaan rasmi daripada Suruhanjaya
Komunikasi dan Maklumat mencatatkan pertumbuhan capaian internet dari 12.7 peratus pada tahun 2004 kepada 14.3 peratus pada
tahun 2007. Senario ini membawa kepada
perkembangan akhbar atas talian dan blog.
Kewujudan media daripada internet telah menyumbang kepada peluasan ruang
komunikasi yang lebih demokratik di Malaysia.
Antara akhbar atas talian yang berpengaruh ialah Malaysiakini,
HarakahDaily, Malaysian Insider dan Sinar Harian.
Dengan kewujudan media alternatif ini, persaingan antara parti pemerintah
dan parti pembangkang dapat ditingkatkan.
Ini kerana media arus perdana yang memihak kepada parti pemerintah
terpaksa bersaing dengan media alternatif yang pro kepada pembangkang. Selain itu, kadar interaksi dan aplikasi
dalam media alternatif turut meyuburkan wacana politik dalam kalangan rakyat
Malaysia. Oleh itu, dengan kemajuan
teknologi yang dibawakan arus globalisasi ini, ia telah membantu Malaysia untuk
menjadi lebih demokratik dalam aspek kebebasan media. Persaingan antara parti pemerintah dan parti
pembangkang juga menjadi lebih kompetitif.
4.1 KESIMPULAN
Berdasarkan
perbincangan konseptual globalisasi, pendemokrasian sememangnya menjadi salah
satu hasil daripada proses tersebut.
Namun, ia tidak menyumbang ke arah pendemokrasian secara terus atau unidirectional tetapi lebih kepada
proses yang berperingkat-peringkat. Oleh
itu, globalisasi memperluas pemahaman mengenai pendemokrasian di Asia
Tenggara. Kaedah yang dibawakan oleh
globalisasi terhadap pendemokrasian juga adalah berbeza iaitu menerusi negara
kolonial sebagai agen yang membawa pendemokrasian ketika gelombang kedua
globalisasi, tindak balas terhadap dampak ekonomi liberal kapitalisme, tindak
balas masyarakat sivil terhadap kesan negatif globalisasi dan sumbangan
perkembangan teknologi maklumat. Dalam
perbincangan ini, negara seperti Indonesia tidak dapat menahan arus globalisasi
sehingga terpaksa menjalani pendemokrasian di peringkat struktur politik negara
pada tahun 1998. Terdapat juga negara
yang dapat menyesuaikan diri dengan impak globalisasi dan mengadakan
pembaharuan demokratik seperti Vietnam tidak memerlukan perubahan struktur
politik di peringkat negara. Dalam kes
Malaysia pula, permasalahan demokrasi lebih kepada persoalan kebebasan hak
asasi yang mana kebebasan media dapat diperluas menerusi perkembangan teknologi
maklumat. Di peringkat struktur yang
lebih tinggi, masyarakat sivil antarabangsa telah bertindak balas terhadap kesan negatif globalisasi. Peranan aktor bukan negara ini sedikit
sebanyak turut menymbang ke arah wilayah Asia Tenggara yang lebih
demokratik. Maka, pendekatan globalisasi
ini telah meluaskan lagi pemahaman tentang pendemokrasian di Asia
Tenggara. Kesimpulannya, globalisasi
sememangnya telah menjadikan Asia Tenggara sebagai wilayah yang lebih
demokratik dengan lebih pantas menerusi impak positif dan negatifnya.
RUJUKAN
Case, W. 2002. Politics
in Southeast Asia: democracy or less.
Surrey: Curzon Press.
Dewi Fortuna Anwar. 2005. The fall of Fuharto: understanding the politics of the global. Dlm. Loh Kok Wah, F. & Öjendal, J. (pnyt.). Southeast Asian responses to globalization: restructuring governance and deepening democracy, 201-232. Singapore: Institute of Southeast Asian Studies.
Harvey, David, 1989, The Condition of Postmodernity, Oxford: Blackwell.
Hay, C. & Marsh, D. 2000. Demystifying Globalization. Palgrave: MacMillan
Jørgensen, B.
2005. Democracy among the
grassroots: local responses to democratic reforms in Vietnam. Dlm. Loh
Kok Wah, F. & Öjendal, J. (pnyt.). Southeast
Asian responses to globalization: restructuring governance and deepening
democracy, 316-344. Singapore:
Institute of Southeast Asian Studies.
Langhorne, R.
2001. The Coming of Globalization: Its Evolution and Contemporary
Consequences. Palgrave:
MacMillan.
Loh
Kok Wah, F. & Öjendal, J. (pnyt.). 2005. Southeast Asian
responses to globalization:
restructuring governance and deepening democracy. Singapore: Institute of Southeast Asian Studies.
Rashila
Ramli. 2002. Perkembangan teoritis hubungan antarabangsa dalam era global. dlm. Ghazali Mayudin. (pnyt.). Politik
Malaysia: perspektif teori dan praktik. hlm.
153-171. Bangi: Penerbit UKM.
Robertson,
R. 2003. The three waves of democratization: a history of a developing global consciousness. London: Fernwood.
Robertson,
R. 2004. The Historical Context and Significance of Globalization. Development
and Change 35(3): 557-565.
Shamsul
A.B. 2002. Globalization and democratic developments in
Southeast Asia: articulation and
social responses. dlm. Kinnvall & Jönsson, K. (pnyt.). Globalization and democratization in
Asia: the construction of identity. hlm. 193-209. London: Routledge.
Uhlin,
A. 2002. Globalization, democratization and civil society in Southeast Asia: observation from Malaysia and Thailand.
dlm. Kinnvall & Jönsson, K. (pnyt.). Globalization
and democratization in Asia: the construction of identity. hlm. 149-165. London: Routledge.
Ulasan
Catat Ulasan