MASYARAKAT SIVIL DALAM PENDEMOKRASIAN DI MALAYSIA DAN INDIA
1.1.1 1.1 PENGENALAN
Esei ini
membandingkan dua negara pilihan iaitu Malaysia dan India dalam konteks
demokrasi dan masyarakat sivil. Kemunasabahan
perbandingan ini terletak kepada dua faktor.
Persamaan kedua-dua negara ini adalah ia (i) merupakan negara bekas
jajahan British di Asia dan (ii) pernah atau masih berada dalam sistem parti
dominan. Perbandingan dalam esei ini
ditumpukan kepada perkembangan peranan dan impak masyarakat sivil terhadap
pendemokrasian di kedua-dua buah negara selain meneliti cabaran yang dihadapi
masyarakat sivil dalam menjalankan fungsinya sebagai watch dog dan counterweight
kepada pemerintah. Perbandingan ini
semestinya memperlihatkan persamaan dan perbezaan antara kedua-dua negara. Maka, bagi menjelaskan persamaan dan
perbezaan tersebut, beberapa konsep yang sesuai dengan perbincangan akan dioperasikan. Pertamanya, konsep asas dalam perbincangan
ini yakni demokrasi dan masyarakat sivil.
Bagi perbincangan konseptual masyarakat sivil, dua aliran utama akan
dibahaskan iaitu aliran Marxist dan pluralis.
Keduanya, perbincangan akan ditumpukan kepada wacana utama yang wujud
dalam gerakan masyarakat sivil di Malaysia dan India. Bagi Malaysia yang masih berada di bawah
sistem parti dominan, perbincangan akan tertumpu kepada aspek cabaran masyarakat sivil dari segi
kawalan undang-undang oleh pemerintah.
Konsep yang mendasari penelitian tersebut ialah kedaulatan undang-undang
atau rule of law dan lawannya iaitu
pemerintahan dengan undang-undang atau rule
by law. Bagi India pula, oleh kerana
demokrasinya adalah antara yang paling subur dalam kalangan negara sedang
membangun, perbincangan tertumpu kepada sumbangan masyarakat sivil ke arah
pewujudan urus tadbir yang baik. Oleh
itu, konsep good governance akan
mendasari pula penelitian ini. Walaupun perbincangan
bagi kedua-dua negara tertumpu kepada aspek yang berbeza, sumbangan masyarakat
sivil di Malaysia dan cabaran bagi masyarakat sivil di India turut
dibincangkan. Oleh itu, perbandingan
antara sumbangan dan peranan masyarakat sivil di kedua-dua negara dapat
diatasi. Seterusnya, esei ini
membandingkan trend terkini masyarakat sivil di Malaysia dan India vis á vis perkembangan teknologi
internet dan komunikasi maklumat sebagai wahana baharu gerakan masyarakat sivil.
Akhirnya, esei ini mengulas keseluruhan
perbandingan sekaligus memberi respons terhadap perbandingan antara kedua-dua
buah negara.
2.1 KERANGKA KONSEPTUAL
Perbandingan dalam
kajian ini menggunakan dua konsep asas iaitu demokrasi dan masyarakat
sivil. Kedua-dua konsep ini saling
berkait kerana proses pendemokrasian sering dikaitkan dengan peranan masyarakat
sivil yang aktif seperti yang pernah berlaku di Filipina (1986), Poland (1998),
Indonesia (1998) dan Mesir (2011).
Walaupun kejayaan masyarakat sivil sering diukur dengan pembentukan
rejim yang lebih demokratik, terdapat juga kegagalan protes masyarakat sivil
yang menyaksikan pembentukan rejim yang lebih autokratik seperti di Nigeria
(1983), Peru (1992) dan Sierra-Leonne (1997).
Selain itu, terdapat juga persoalan sama ada demokrasi yang menyediakan
ruang kepada perkembangan masyarakat sivil atau masyarakat sivil harus muncul
terlebih dahulu untuk menggerakkan pendemokrasian. Jika, menurut Hall (1995), masyarakat sivil
merupakan agen yang penting pada tiga ketika iaitu sebelum, semasa dan selepas
pendemokrasian. Peranan pada tiap ketika
adalah berbeza-beza mengikut kesesuaian masa.
Oleh itu, perbincangan konseptual dimulakan dengan konsep demokrasi dan
dua konsep sokongannya iaitu kedaulatan undang-undang dan urus tadbir yang baik
atau good governance.
2.2 KONSEP
DEMOKRASI
Secara
etimologinya, demokrasi berasal daripada bahasa Yunani iaitu kuasa (demos) rakyat (kratos). Demokrasi adalah pemerintahan
yang meletakkan autoriti terakhir di tangan rakyat. Ia bertentangan dengan amalan politik zaman
feudal yang meletakkan autoriti kepada raja.
Dalam pemerintahan demokrasi, setiap individu merasakan dirinya berkuasa
untuk mempengaruhi dasar-dasar awam melalui pelbagai saluran partisipasi
politik. Sejajar dengan itu, ideal demokrasi
menggalakkan penglibatan rakyat dalam pemerintahan agar ia bersifat demokrasi
penyertaan atau participatory democracy. Salah satunya menerusi wahana masyarakat
sivil yang menggalakkan aktivisme rakyat yang tahu akan haknya. Sehubungan itu, masyarakat sivil memerlukan
ruang untuk mereka merealisasikan matlamat seperti memberi pendidikan dan
kesedaran kepada rakyat. Maka, ruang
untuk masyarakat sivil mewahanakan matlamat mereka ini adalah menerusi konsep
kebebasan yang didukung dalam demokrasi seperti kebebasan berucap, kebebasan
berhimpun, kebebasan berpersatuan dan kebebasan media. Kewujudan konsep-konsep ideal tersebut
diinstitusikan dalam undang-undang tertinggi negara agar hak-hak rakyat
terjamin menerusi kedaulatan undang-undang atau rule of law.
2.2.1 Kedaulatan
Undang-undang (Rule of Law)
Konsep kedaulatan
undang-undang (rule of law) ini
dibincangkan sekali dengan lawannya iaitu pemerintahan dengan undang-undang (rule by law). Kewujudan perlembagaan menandakan adanya
kedaulatan undang-undang di sesebuah negara.
Ia bertujuan mengawal masyarakat daripada menggunakan kuasa secara
anarki seterusnya mengakibatkan keadaan kacau-bilau atau mob rule. Kedaulatan
undang-undang jika dalam konteks Amerika Syarikat adalah untuk menjamin hak
sivil dan hak politik daripada diperas oleh majoriti seperti hak untuk berucap,
beragama dan untuk mengadakan perjumpaan awam (Reitz 1997:126). Maka, ideal ini cuba diamalkan dalam
pemerintahan bercorak demokrasi bagi mengelakkan pemerintah daripada mencabuli
hak-hak sivil dan hak politik. Dalam
konsep ini, kedaulatan undang-undang secara idealnya haruslah mengawal kesemua
sosok yang berada dalam negara termasuk pemerintah. Namun, secara praktiknya, pemerintah
cenderung untuk tidak tunduk kepada undang-undang tetapi menyalahgunakannya
sebagai alat untuk mengukuhkan kedudukan.
Keadaan ini diistilahkan sebagai pemerintahan dengan undang-undang atau rule by law. Pelbagai undang-undang dimanipulasikan untuk
menjustifikasi tindakan opresif pemerintah terhadap hak-hak rakyat, lazimnya
atas alasan keselamatan negara dan kepentingan nasional. Sehubungan itu, konsep ini akan dioperasikan
bagi meneliti demokrasi dan masyarakat sivil di Malaysia.
2.2.2 Urus Tadbir yang Baik (Good Governance)
Konsep urus tadbir yang baik atau good governance pula
dioperasikan dalam bahagian peranan masyarakat sivil di India. Hal ini kerana keaktifan masyarakat sivil di
India telah menyumbang ke arah pendemokrasian yang deras ke arah pencapaian
matlamat good governance dalam
pentadbiran. Menurut World Conference on
Governance (1999), urus tadbir yang baik ialah, “…a system that transparent, accountable, just, fair, democratic,
participatory and responsible to the people’s needs…”. Urus tadbir yang baik adalah tidak bermakna
jika rakyat hidup di bawah paras kemiskinan, tinggal di kawasan setinggan,
pengangguran yang tinggi, ketegangan kaum, ketidakseimbangan pembahagian sumber
kekayaan negara, jurang lebar antara kaya dan miskin, rasuah yang berleluasa
dan pembangunan ekonomi yang tidak lestari (Abdul Halim 2000). Secara lebih terperinci, perjuangan
masyarakat sivil di India adalah berkaitan ketelusan perbelanjaan awam,
partisipasi aktif rakyat dan pembanterasan rasuah.
2.3 KONSEP MASYARAKAT SIVIL
Secara istilahnya, masyarakat sivil merupakan masyarakat yang
mengetahui haknya. Sarjana yang mengkaji
perihal ini, Hall (1995:20) berpendapat masyarakat sivil merupakan agen penting
sebelum dan selepas pendemokrasian.
Saliha (2000) pula mentakrifkan masyarakat sivil sebagai ruang sivil
antara warganegara dan kerajaan. Ia
wujud dalam pelbagai bentuk kesatuan seperti badan bukan kerajaan, kesatuan
sekerja, kesatuan wanita dan media (Zaini 2008:44). Bentuk-bentuk masyarakat sivil ini akan dapat
diperhatikan dalam perbincangan ini kemudiannya. Dalam perbincangan konseptual masyarakat
sivil ini juga, ia dipecahkan kepada dua aliran utama iaitu aliran pluralis dan
aliran Marxist. Perbincangan setiap satu
aliran utama ini dikaitkan dalam beberapa keadaan di Malaysia dan India dalam
bahagian seterusnya.
2.3.1 Aplikasi Aliran Pluralis dan Marxist
Sarjana-sarjana yang mempelopori pendekatan pluralis adalah
seperti John Locke, Jean Jacques Rousseau, Tom Paine dan Adam Ferguson. Dari perspektif sarjana-sarjana ini,
masyarakat sivil adalah jaringan aktivisme rakyat untuk mendorong dan
menyuburkan demokrasi. Ia terjelma
menerusi kesatuan yang berteraskan kepentingan bersifat horizontal iaitu nilai
yang mengatasi kepentingan primordial seperti etnik, bahasa dan agama (Md.
Salleh et al. 2011:124). Robert &
Edwards (1991) berpendapat bahawa masyarakat sivil berperanan untuk memperbaik
sistem politik, memantau sistem politik (watch
dog) dan bebas daripada pengaruh pemerintah. Pendekatan ini merupakan yang paling sesuai
antara kedua-dua pendekatan untuk masyarakat sivil di Malaysia dan India. Hal ini kerana di kedua-dua negara tersebut,
masyarakat sivil tidak mencapai tahap di mana ia menjadi lawan kepada
pemerintah atau counterweight dalam
pendekatan aliran Marxist. Menurut
sarjana-sarjana pelopor aliran Marxist seperti Friedrich Hegel dan Antonio
Gramsci, masyarakat sivil amat berpotensi untuk menggerakkan penentangan rejim
autokratik (Md. Salleh et al. 2011:124).
Namun, kajian masyarakat sivil dalam perbincangan ini tidak melibatkan
kegiatan masyarakat sivil berpendekatan Marxist kerana ia bukan bertujuan untuk
menjatuhkan pemerintah.
3.1 PERBANDINGAN AKTIVISME MASYARAKAT SIVIL
DALAM AMALAN DEMOKRASI DI MALAYSIA DAN INDIA
Perbandingan ini merangkumi dua buah negara iaitu Malaysia
dan India. Pertamanya, perbandingan
dirasionalkan oleh kedudukan geografi Malaysia dan India di rantau Asia. Oleh itu, faktor geografi ini mempunyai
kaitan rapat dengan budaya masyarakat Asia yang dikatakan agak parokial dalam
penglibatan politik. Terdapat juga
perkongsian nilai-nilai Asia seperti yang dianjurkan oleh Hitchcock (1997)
iaitu kepatuhan kepada autoriti, keutamaan terhadap
keharmonian, permuafakatan dan ketenteraman serta kepentingan awam mengatasi
kepentingan individu. Keduanya,
kedua-dua buah negara merupakan negara bekas jajahan kolonial British sejak
awal era kolonialisasi (1500-1800-an), iaitu Malaysia sehingga tahun 1957 dan
India hingga tahun 1946. Sehubungan
dengan kemerdekaan yang diperolehi, kedua-dua negara ini mewarisi ciri-ciri
sistem demokrasi á la Westminster daripada Britain. Beberapa set undang-undang kawalan yang sama
turut diwarisi Malaysia dan India seperti Akta India No. XI 1835 dan Akta India
No. XV 1857 iaitu akta khusus dalam membendung penyebaran maklumat menerusi
akhbar. Selainnya ialah akta berkenaan
perbuatan menghasut atas alasan keselamatan dan akta berkaitan rahsia rasmi
yang menghakis ketelusan pentadbiran.
Jelasnya, undang-undang di India mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan
undang-undang di Malaysia kerana Tanah Melayu terletak di bawah pentadbiran
British di India. Undang-undang ini
tidak terhapus setelah kemerdekaan tetapi terus berkuatkuasa dan dijadikan alat
pemerintah (rule by law). Ketiganya, India dan Malaysia mempunyai
pengalaman berada di bawah sistem satu parti dominan. Ini menunjukkan dominasi pemerintah atau
sistem parti hegemonik amat berkuasa di kedua-dua buah negara tanpa pertukaran
rejim pemerintahan. Maka, persamaan tersebut
adalah amat menarik untuk diperhatikan dalam meneliti corak amalan demokrasi di
kedua-dua buah negara. Malaysia dan
India berkongsi pelbagai ciri sepunya tetapi India adalah lebih progresif dan
subur amalan demokrasi berbanding Malaysia.
3.2 DEMOKRASI DI MALAYSIA: TEORI DAN AMALAN
Ideal demokrasi acuan Barat
tidak diamalkan di Malaysia. Hal ini
jelas dalam beberapa aspek. Pertama,
konsep pemisahan kuasa mengikut doktrin trias politica tidak diamalkan kerana
ahli badan legislatif adalah juga ahli bagi badan eksekutif. Ini menunjukkan kewujudan percantuman kuasa
atau fusion of power. Kedua, konsep kedaulatan undang-undang (rule
of law) seringkali menjadi pemerintahan dengan undang-undang (rule by law). Ketiga, taraf Malaysia sebagai negara sedang
membangun dan masyarakat majmuk membentuk amalan demokrasi mengikut acuannya
yang tersendiri. Ia tidak menepati
demokrasi liberal acuan Barat sekalipun terdapat dokumen yang menyatakan
pengamalan demokrasi di Malaysia secara umum dalam Pemasyhuran Kemerdekaan 1957
oleh Perdana Menteri Pertama Tunku Abdul Rahman berbunyi, “...akan kekal
menjadi sebuah negara demokrasi yang merdeka dan berdaulat serta berdasarkan
kebebasan dan keadilan…”.
Daripada segi
praktiknya juga, sebagai salah sebuah negara bekas jajahan British,
Malaysia mengamalkan demokrasi ala Westminster yang mirip corak pemerintahan di
Britain. Konsep-konsep lain yang pernah
diamalkan di Malaysia juga adalah seperti demokrasi permuafakatan atau consociational democracy. Kepelbagaian corak amalan demokrasi di
Malaysia adalah untuk menyesuaikannya dengan kemajmukan masyarakat dan taraf
sosioekonomi di negara ini. Praktik demokrasi ala Malaysia diumumkan oleh Tun Abdul
Razak selepas peristiwa 13 Mei 1969. Fokus
kepada kestabilan di antara kaum-kaum di Malaysia mula diberi perhatian dan
pada ketika ini ia berkait rapat dengan strategi Tun Abdul
Razak untuk mencipta parti saingan kepada kaum lain dalam BN apabila menyerap
parti Gerakan untuk mengimbangi kuasa MCA yang mewakili kaum Cina (Hwang 2002).
Strategi ini turut melibatkan MIC dan
parti-parti lain di Sabah dan Sarawak menjadikan BN parti yang menggabungkan
hampir kesemua kaum dalam satu parti di bawah konsep demokrasi permuafakatan
atau consociational democracy.
Walau bagaimanapun, konsep permuafakatan ini
tidak kekal, ia kemudiannya diperintah pula dengan demokrasi ala Asia oleh Dr.
Mahathir Mohamad. Demokrasi di era Dr.
Mahathir Mohamad tenggelam akibat hegemoni pemerintah. Beliau menggelar amalan demokrasi di Malaysia
sebagai demokrasi realistik. Maksudnya,
demokrasi di Malaysia tidak mengikut acuan Barat secara membuta tuli. Kebebasan berucap, berpersatuan dan berhimpun
dihadkan oleh pelbagai undang-undang seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri
1960, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dan Akta Polis 1967. Dr. Mahathir Mohamad cenderung beranggapan
bahawa demokrasi hanyalah sebagai alat. Ini
berbeza dengan pemimpin sebelumnya yang lebih berkompromi dan demokratik. Hampir keseluruhan lanskap politik Malaysia
didominasi oleh Dr. Mahathir Mohamad sehinggakan era beliau dirujuk sebagai
Mahathirisme (Khoo Boo Teik 1995).
3.3 KEPELBAGAIAN BENTUK MASYARAKAT SIVIL DI
MALAYSIA
Menurut Lim Teck Ghee (1995), masyarakat sivil di
Malaysia dibahagikan kepada beberapa kategori iaitu isu alam sekitar, pengguna,
hak asasi manusia, pembangunan dan kumpulan wanita. Tan & Bishan (1994) pula membahagikan
bentuk masyarakat sivil kepada dua.
Pertama, berorientasikan khidmat masyarakat dan kebajikan. Kedua, masyarakat sivil yang wujud atas isu
pembangunan dan berorientasikan isu semasa atau ad hoc basis.
Di Malaysia, badan bukan kerajaan atau non-governmental organization (NGO) bersifat
politik lebih aktif berbanding NGO lain. Ia bertindak sebagai watch dog kepada
pemerintah. Keaktifan masyarakat sivil
bermula pada era 1970-an. Ia berkembang
dan bertindak balas terhadap perubahan sosial di Malaysia selaras pelaksanaan
Dasar Ekonomi Baru 1971 (DEB 1971) pada waktu itu yang dilihat tidak
menguntungkan rakyat secara keseluruhan. Antara NGO yang wujud adalah seperti NGO untuk
hak asasi manusia seperti Aliran Kesedaran Kebangsaan (ALIRAN), Suara Rakyat
Malaysia (SUARAM), Persatuan Hak Asasi Manusia Malaysia (HAKAM), Adil, The
International Movement for a Just World (JUST). NGO berteraskan Islam pula ialah Angkatan Belia
Islam Malaysia (ABIM) dan Al-Arqam.
Selain itu terdapat juga NGO berorientasikan gerakan feminis seperti Sisters
In Islam (SIS) dan Tenaganita. NGO bagi
isu-isu pengguna pula ialah Consumer Association of Penang (CAP).
Selain daripada berbentuk badan
berkepentingan, masyarakat sivil juga wujud sebagai badan pendesak yang menginginkan
perubahan dasar-dasar awam secara radikal.
Badan pendesak ini kerap berorientasikan isu seperti Gabungan Mansuhkan
PPSMI pada tahun 2009. Ia memperjuangkan
pemansuhan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa
Inggeris (PPSMI). Gabungan Mansuhkan ISA
pada tahun 2009 juga ditubuhkan atas sikap kurang responsif kerajaan berkenaan
isu hak asasi manusia vis á vis
pelaksanaan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 dan penahanan di Kem Kamunting. Selain itu, Gabungan Pilihan Raya Adil dan
Bersih (BERSIH) pada tahun 2007, BERSIH 2.0 pada 2011, dan BERSIH 3.0 pada
tahun 2012 menumpukan reformasi sistem pilihan raya, juga atas sikap kurang
responsif kerajaan terhadap pembaharuan sistem pilihan raya yang digelumangi
pelbagai masalah seperti senarai nama pendaftar, akses media yang adil dan
pemanjangan tempoh berkempen.
Berdasarkan kegiatan ketiga-tiga badan
pendesak ini, ia merupakan respons terhadap sistem parti dominan Barisan
Nasional yang kerap menggunakan undang-undang (rule by law) seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 dan Akta
Polis 1967 untuk mengekang aktivisme rakyat.
Penggunaan undang-undang adalah kerap bagi mengabsahkan tindakan
autokratik pemerintah. Terbaru, Akta
Perhimpunan Aman 2011 yang menghalang perarakan atau protes jalanan juga
dilihat sebagai mekanisme undang-undang untuk menyekat kebebasan bersuara dan
berhimpun seterusnya melambatkan proses pendemokrasian. Penggubalan akta ini telah menerima bantahan
yang jitu daripada parti-parti pembangkang iaitu PAS, DAP dan PKR kerana
penguatkuasaannya menjadikan amalan demokrasi di Malaysia tidak kompetitif
antara parti pemerintah dan parti pembangkang.
Selain itu, terdapat kesatuan masyarakat
sivil yang menjadi pendukung kepada parti pemerintah. Dalam keadaan ini, walaupun kesatuan-kesatuan
tersebut mendakwa dirinya sebagai sosok yang bercirikan masyarakat sivil, ia
nyata boleh dipertikaikan kerana sudah tidak bebas daripada pemerintah. Ia membantu pelaksanaan dasar-dasar kerajaan
dengan cara mempromosi dasar, menjaga kepentingan bersama dan merancang
aktiviti sosial. Contohnya, NGO seperti Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung
(GPMS), Persatuan Kakitangan Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Yayasan Dakwah
Islamiah Malaysia (YADIM). Keaktifan
NGO-NGO tersebut dalam mendukung dasar-dasar kerajaan sering melahirkan
pandangan bahawa ia hanya wujud sebagai proksi kepada parti pemerintah.
Trend NGO-NGO yang wujud pasca PRU 2008 turut
menunjukkan tingkah laku sebagai proksi pemerintah. Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA)
contohnya hanya mempromosikan isu-isu bersifat primordial iaitu isu etnik
Melayu seperti hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera. Penubuhan JATI oleh Dr. Hassan Ali selepas
keluar daripada PAS dengan slogan Islam, Melayu dan Raja atau IMR turut mengangkat
nilai yang nyata bersifat primordial.
Sesungguhnya, kewujudan masyarakat sivil dengan asas-asas nilai
primordial ini langsung tidak membantu untuk mempercepatkan pendemokrasian
malahan merencatkannya. Walaupun NGO-NGO
tersebut cenderung ke arah pendekatan pluralis, ia masih lagi belum cukup untuk
dikelaskan sebagai masyarakat sivil berpendekatan pluralis kerana ciri-ciri
primordial yang amat kuat.
3.3.1 Sumbangan Masyarakat Sivil di Malaysia
Sumbangan masyarakat sivil di Malaysia dapat dilihat
dalam aspek perubahan dasar-dasar awam.
Walaupun pihak kerajaan sering menafikan perubahan dasar ini adalah
kesan daripada tekanan daripada masyarakat sivil, ia nyata tidak boleh
dipertikaikan begitu sahaja. Sifat
responsif kerajaan terhadap tuntutan masyarakat sivil dilihat dalam tiga
konteks gerakan masyarakat sivil.
Pertama, Gerakan Mansuhkan ISA 1960 pada 1 Ogos 2009 telah dikira mula
menunjukkan tanda kejayaan apabila Perdana Menteri Mohammad Najib Tun Razak
mengumumkan pemansuhan ISA 1960 pada Hari Malaysia 2011 dengan tujuan
menjadikan demokrasi di Malaysia sebagai demokrasi terbaik. Kedua, Gerakan Mansuhkan PPSMI pada Februari
2009 turut berjaya memansuhkan dasar PPSMI yang dilihat tidak nasionalistik
terhadap Bahasa Kebangsaan secara berperingkat.
Dasar tersebut digantikan dengan dasar Memperkasakan Bahasa Malaysia dan
Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI).
Ketiga, gerakan BERSIH 2.0 telah berjaya mendesak kerajaan ke arah
pewujudan Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung
Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya dan setakat ini merealisasikan
tuntutan penggunaan dakwat kekal dalam proses pilihan raya. Selain itu, masyarakat sivil memberi
kesedaran dan kefahaman mengenai hak-hak sebagai warganegara menerusi
penerbitan Aliran Monthly, Annual Human Rights Report (SUARAM), laman web dan demonstrasi
yang mendapat liputan meluas daripada media.
Ia turut berfungsi sebagai perantara antara rakyat dan pemerintah dalam
mempersoal ketidakadilan dasar-dasar awam seperti PPSMI dan ISA 1960.
Terakhir, ia berjaya melatih aktivis dan pemimpin dalam masyarakat
seperti Anwar Ibrahim, Chandra Muzaffar dan Ibrahim Ali.
3.4 AMALAN RULE BY LAW SEBAGAI CABARAN KEPADA
MASYARAKAT SIVIL
Sebagaimana negara
sedang membangun lain, praktik demokrasi di Malaysia adalah amalan pemerintahan
yang kurang sesuai dengan realiti tempatan.
Dari perspektif pemerintah, amalan demokrasi liberal acuan Barat tidak sesuai
dengan kemajmukan masyarakat kerana ia berkecenderungan menjejaskan keselamatan
negara. Manakala daripada sudut
pandangan rakyat, pemeliharaan keselematan negara dengan penggunaan
undang-undang (rule by law) adalah
bercanggah dengan amalan demokrasi.
Dilema antara kebebasan dan keselamatan wujud dalam mana-mana sistem
politik. Oleh itu, keselamatan hendaklah
dilandaskan kepada usaha menjamin kesejahteraan hidup masyarakat dan ruang
mencukupi untuk mereka melaksanakan hak sebagai warganegara dalam sistem
demokrasi. Secara tidak langsung, perkembangan masyarakat sivil di Malaysia
bergerak dalam kebebasan terhad kerana undang-undang yang menyekat serta
hegemoni parti pemerintah yang saling beroperasi untuk mempengaruhi masyarakat
sivil.
Realitinya, hak asasi manusia telah termaktub dalam Perlembagaan
Persekutuan yang mana telah diperuntukan dalam Bahagian II Perlembagaan
Persekutuan bermula Perkara 5 sehingga Perkara 13. Hak-hak tersebut termasuklah
hak bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan yang menyokong perkembangan
masyarakat sivil di Malaysia. Namun
begitu, hak asasi ini disekat oleh beberapa akta lain. Akta-akta yang dilihat mengongkong
perkembangan aktivisme rakyat menerusi masyarakat sivil adalah seperti Akta
Pertubuhan 1966, Akta Polis 1967, Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Akta
Universiti dan Kolej Universiti 1971, Akta Rahsia Rasmi 1972 dan Akta Mesin
Cetak dan Penerbitan 1984.
Masyarakat sivil memerlukan ruang yang secukupnya untuk
berkembang bagi menyemarakkan semangat demokrasi di Malaysia terutamanya
menurut kebebasan dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan. Akta-akta lain yang digubal menyebabkan
masyarakat sivil tidak dapat berkembang selaras dengan kehendak demokrasi.
Demokrasi sering dilihat sebagai sistem politik yang memberi penghormatan yang
amat tinggi terhadap masyarakat terbanyak. Pemerintah dan negara yang dibentuk
di dalam sesebuah sistem demokrasi adalah bertujuan untuk memberi khidmat,
bertugas dan memastikan kehidupan masyarakat terjamin dan terpelihara. Tugas ini cukup besar bagi sesebuah kerajaan
untuk menjaganya, dengan itu, wujudnya organisasi-organisasi bukan kerajaan
yang membantu mencapai hasrat demokrasi.
Namun
begitu, akta-akta yang digubal mengekang kegiatan masyarakat sivil untuk
berbuat demikian. Dengan adanya Akta
Pertubuhan 1966, setiap organisasi yang berdaftar di bawah akta ini perlu
menyediakan laporan tahunan yang lengkap yang boleh menimbulkan kerenah
birokrasi atau red tape yang tinggi. Selain itu, Registrar of Society (ROS) yang
ditubuhkan di bawah akta ini mempunyai kuasa penuh untuk membatalkan mana-mana
pertubuhan yang tersasar daripada objektif pertubuhan mereka. Perkara ini pernah berlaku ke atas ALIRAN
kerana ia tersasar daripada matlamat penubuhannya dengan memperjuangkan isu
gaji dan elaun kakitangan awam. Setelah
beberapa siri rundingan, ALIRAN kembali berjalan seperti biasa. Perkara ini
juga pernah terjadi kepada Al-Arqam yang mana ia telah diharamkan pada tahun
1994. Al-Arqam merupakan badan yang
memperjuangkan sistem ekonomi yang berteraskan prinsip Islam dan menghapuskan
sistem ekonomi liberal kapitalisme. Al-Arqam
diharamkan kerana menyeleweng
daripada ajaran Islam namun, setelah dikaji, pengharaman bermotif politik berbanding
agama kerana mencabar legitimasi kerajaan mengenai sistem ekonomi yang dipilih.
Selain daripada akta tersebut, Akta
Universiti dan Kolej Universiti 1971 juga dilihat sebagai satu akta yang
mengekang kebebasan politik mahasiswa.
Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya suatu masa dahulunya merupakan
satu persatuan mahasiswa yang berani dan lantang. Mereka cukup aktif dalam politik sehinggakan
mereka pernah mengeluarkan manifesto mereka sendiri dalam Pilihan Raya Umum
1969. Penglibatan mahasiswa secara langsung semasa PRU 1969 telah menggusarkan
kerajaan. Setelah terjadinya peristiwa 13 Mei 1969, mahasiswa telah berarak
menyatakan ketidak puasan hati mereka terhadap sistem pemerintah Tunku Abdul
Rahman. Demonstrasi ini dikenali sebagai demonstrasi anti-Tunku. Oleh itu, AUKU 1971 telah digubal bagi
menjaga keselamatan politik pemerintah dengan menghalang mahasiswa daripada
berpartisipasi secara aktif dalam politik.
Terkini, pelbagai demonstrasi oleh
masyarakat sivil seperti Gerakan Manuhkan PPSMI, Gerakan Mansuhkan ISA 1960 dan
siri perhimpunan aman BERSIH 2007, BERSIH 2.0 dan BERSIH 3.0 telah dikekang
oleh pemerintah menerusi tindakan pasukan keselamatan polis mengikut
justifikasi undang-undang. Pelbagai
tangkapan dan usaha menghalang keberjayaan protes awam oleh gerakan masyarakat
ini telah dibendung menerusi permit perhimpunan daripada Akta Polis 1967. Dengan itu, perhimpunan ini diklasifikasikan
sebagai perhimpunan haram dan sesiapa yang menyertainya akan dikenakan tindakan
di bawah akta tersebut. Atas tindakan
undang-undang ini, kegiatan masyarakat sivil dapat dikurangkan daripada
berterusan menjadi ancaman kepada kuasa pemerintah yang kian terhakis sejak PRU
2008. Selain itu, kegiatan masyarakat
sivil yang aktif selepas PRU 2008 juga telah menjadikan undang-undang semakin
autokratik iaitu penggubalan Akta Perhimpunan Aman 2011 yang melarang protes
jalanan yang didakwa tidak sesuai dengan budaya masyarakat Malaysia selain
dianggap mengancam keselamatan ekonomi Malaysia kerana ia membawa imej buruk
kepada negara asing.
Selain penggunaan undang-undang, nilai Asia turut menjadi penguat kepada
kekangan dan cabaran terhadap perkembangan masyarakat sivil di Malaysia.
Menurut Hitchcock (1997), nilai asia ialah nilai peribadi dan masyarakat serta
sikap kerajaan dicirikan oleh beberapa perkara iaitu kepatuhan kepada autoriti,
keutamaan terhadap keharmonian, permuafakatan dan ketenteraman dan kepentingan
awam di atas kepentingan individu. Jayasuria (1997) pula berpendapat, terdapat
tiga jalur utama nilai asia iaitu kepatuhan kepada autoriti, etos komuniti dan
konsep kesatuan masyarakat dan pemerintah. Sikap masyarakat yang patuh kepada
pemerintrah menyebabkan tidak suburnya demokrasi di Malaysia. Masyarakat adalah
medium utama yang mencorakkan demokrasi bukan golongan pemerintah.
3.5 MASYARAKAT
SIVIL VIRTUAL DI MALAYSIA
Masyarakat sivil
virtual wujud seiring dengan perkembangan teknologi maklumat dan kemudahan
internet di Malaysia. Sekatan
perundangan terhadap ruang fizikal menimbulkan kemuakkan terhadap saluran
penglibatan tersebut lalu menjadikan aktivisme ruang siber semakin rancak. Berdasarkan kajian Tan Lee Ooi (2010),
aktivisme masyarakat sivil di ruang siber bermula pasca gerakan Reformasi
1998. Menerusi ruang siber ini, satu
saluran yang lebih demokratik dapat digunapakai oleh masyarakat sivil untuk
memobilisasikan gerakan dan pencapaian matlamatnya.
Terdapat tiga ciri utama masyarakat sivil virtual dalam kajian Tan Lee Ooi
(2010) iaitu laman web reformasi yang berubah wajah menjadi medium isu-isu
semasa, laman aktiviti masyarakat sivil seperti yang dijalankan oleh Aliran
iaitu laman Diari Pemantau Media dan ISA Watch, laman web komuniti politik The
Free Media dan pelajar universiti iaitu Kampus Negara. Ruang siber turut dijadikan medium untuk
memobilisasi pergerakan massa dalam beberapa siri demonstrasi iaitu Gerakan
Mansuhkan ISA 1960, Gerakan Mansuhkan PPSMI dan BERSIH. Selain itu, wujud komuniti blogger yang
berjumlah seramai 20,000 pada tahun 2005.
Pemusatan kegiatan blogging turut dilaksanakan menerusi Project Petaling
Street dan Penang Bloggers. Pengaruh
masyarakat sivil virtual ini, walaupun sukar untuk dibuktikan tetapi telah
mengimpak dengan signifikan dalam PRU 2008 apabila maklumat daripada internet
menjadi salah satu faktor persaingan pilihan raya lebih kompetitif.
4.1 KEBANGKITAN
MASYARAKAT SIVIL DI INDIA
Partisipasi
politik di India telah ditransformasikan di dalam pelbagai cara sejak 1960-an. Kumpulan sosial baharu telah memasuki arena
politik dan mula menggunakan sumber politik mereka untuk membentuk proses
politik. Kasta Dijadualkan dan Puak
Dijadualkan, yang sebelum ini dikecualikan daripada politik disebabkan posisi
mereka di bawah hierarki sosial India, telah mula mengambil kesempatan atas peluang
yang ditawarkan oleh demokrasi India.
Wanita dan pejuang alam sekitar membentuk kategori politik baharu yang
mengatasi budaya politik tradisional. Penyebaran
masyarakat sosial iaitu pergerakan sosial dan organisasi sukarela telah
menunjukkan perkembangan positif walaupun wujud kesulitan parti politik India
dan institusi negara. Kecendurangan
demokratisasi di India terus berkembang maju.
Aspek penting kebangkitan masyarakat sivil ialah percambahan organisasi
sukarela atau NGO. Dianggarkan jumlah
mereka daripada 50,000-100,00 pada tahun 1993. Kepada beberapa peringkat, kebangkitan
organisasi sukarela telah ditaja oleh kerajaan India. Contohnya, Pelan Seventh Five-Year kerajaan
pusat 1985-1989 telah mengenalpasti sumbangan organisasi sukarela dalam
meningkatkan pembangunan dan dengan ketara meningkatkan dana mereka. Sesetengah NGO bekerjasama dengan kerajaan
pusat dengan cara menambahkan kapasitinya untuk melaksanakan dasar awam,
seperti pembasmian kemiskinan, contohnya dengan cara tidak terpusat. Lain-lain NGO juga bertindak sebagai pemerhati
atau watch dog, cuba memberi
tekanan kepada agensi-agensi kerajaan untuk mendukung semangat
undang-undang dan melaksanakan dasar bersesuaian dengan objektif mereka. Pertubuhan bukan
kerajaan juga berusaha meningkatkan kesedaran politik kepada
pelbagai kumpulan sosial, menggalakkan mereka untuk menuntut hak-hak mereka dan
mencabar ketidakadilan sosial.
Pada permulaan 1970-an, masyarakat sivil menerusi aktivis-aktivis mula
membentuk pergerakan sosial yang lebih meluas, mereka menganggap diri mereka
diabaikan oleh kerajaan dan parti-parti politik. Contoh pergerakan yang paling
mendapat perhatian adalah pergerakan petani yang menyusun seramai ratusan ribu
para demonstrasi di New Delhi dan telah menekan kerajaan untuk harga komoditi
pertanian yang lebih tinggi dan memperbanyak pelaburan di kawasan pedalaman.
Dengan pilihan raya yang bersifat tinggi saingannya, badan kehakiman yang agak
bebas, media yang riuh, masyarakat sivil yang semakin maju, India masih terus mempunyai
salah satu sistem politik yang paling demokratik diantara negara-negara sedang
membangun.
Walau bagaimanapun, demokrasi India berada dibawah tekanan. Kuasa politik
di dalam negeri India telah menjadi semakin berpusat pada satu masa apabila
masyarakat sivil India telah bergerak di sepanjang garisan yang mencerminkan
kepelbagaian sosial negara yang menarik. Parti-parti politik di negara ini,
yang mungkin agregat kepentingan pelbagai sosial negara dengan cara yang akan
memastikan maklum balas pihak daripada pihak berkuasa negeri berada dalam
krisis. Kerajaan dan parti-parti politik
India yang bersifat tidak responsif telah menggalakkan orang awam India untuk
bergerak melalui NGO dan pergerakkan sosial. Perkembangan masyarakat sivil
India telah menjadikan orang India kurang yakin dengan kuasa transformatif
kerajaan dan lebih yakin dengan kuasa individu dan komuniti tempatan.
Perkembangan ini mengalihkan sebahagian besar insiatif untuk menyelesaikan
masalah sosial India daripada kerajaan kepada masyarakat.
4.2 SUMBANGAN
MASYARAKAT SIVIL KE ARAH URUS TADBIR YANG BAIK (GOOD GOVERNANCE)
Pada abad yang
lepas, ruang masyarakat sivil di India telah menyaksikan percambahan
penglibatan organisasi dalam analisis bajet.
Bajet analisis ditakrifkan sebagai proses yang mana bajet negara
diteliti daripada perspektif golongan miskin dan terpinggir. Kerelevanan bajet
analisis menyediakan masyarakat sivil dengan alat di mana ia membawa perspektif
dan kebimbangan orang miskin dan terpinggir dalam proses penggubalan polisi
dengan berkesan. Bajet analisis muncul
sebagai alat inovatif yang mana masyarakat sivil boleh memperluas ruang untuk
penglibatan demokrasi dengan kerajaan.
Peranan masyarakat sivil dalam tatanegara India perlu difahami di dalam
konteks hubungannya dengan kerajaan.
Demokrasi di India dicirikan oleh defisit yang besar, kekecewaan terhadap
negara India diburukkan lagi dengan pengenalan darurat pada tahun 1975 yang mana
demokrasi dan hak-hak asasi digantung buat sementara waktu. Perkembangan politik yang lebih meluas telah menjadikan
masyarakat sivil sebagai kuasa besar dalam tatanegara India. Faktor berkembar dengan peningkatan kerajaan
berpusat dan kegagalan kerajaan yang sebahagian besarnya untuk mendemokrasikan
masyarakat India telah merangsang masyarakat sivil untuk bekerja ke arah
menentang kecenderungan hegemoni kerajaan dan menjamin hak sosioekonomi rakyat.
Boleh dikatakan kemudian, masyarakat sivil di dalam Indian kontemporari
adalah untuk bertindak sebagai pemerhati kepada kerajaan, dengan itu mendesak
kerajaan ke arah yang bertanggungjawab dan responsif terhadap rakyat. Pergerakan untuk transformasi sosial
dicetuskan oleh masyarakat sivil yang secara luasnya dijalankan di dalam
kerangka partisipasi dan gerakan politik.
Masyarakat sivil bergelut untuk keadilan, ianya juga telah mengambil
secara besar-besaran pada mobilisasi massa dan pergolakan politik yang
dipopularkan di India melalui gerakan kebebasan. Kaedah Gandhi dalam penentangan orang awam
dicirikan sebagai mobilisasi massa, perhimpunan, petisyen, dan konfrontasi
secara langsung telah mendominasi amalan masyarakat sivil dan penglibatannya
dengan kerajaan dan bergelut untuk keadilan.
Contoh menonjol adalah seperti Narmada Bachai Andolan, gerakan Chipko
dan yang terbaru adalah gerakan hak untuk mendapat informasi. Semua gerakan ini
menggunakan amalan meluas tindakan protes yang dicirikan oleh perhimpunan,
ucapan awam dan protes perarakan sebagai instrumen utama untuk mobilisasi dan
penentangan.
Gerakan demokrasi yang
dilakukan oleh masyarakat sivil untuk hak informasi bermula pada tahun
1966. Perjuangan hak untuk akses
maklumat adalah untuk memperkasakan penduduk luar bandar seterusnya mewujudkan
urus tadbir yang baik (good governance)
dan keadilan sosial. Ia diketuai Mazdoor
Kisan Shakti Sangathan (MKSS) iaitu kumpulan yang menuntut keadilan berkenaan
upah, taraf hidup dan tanah. Gerakan ini
diketuai Aruna Roy dan golongan aktivis di bawah gabungan MKSS. Pada tahun 2005, The Indian Parliament Years
menggubal Akta Hak untuk Maklumat iaitu undang-undang yang memberi kuasa kepada
rakyat India untuk mendapatkan maklumat daripada Pihak Berkuasa Awam dan
menjadikan kerajaan lebih responsif, efektif dan efisien dalam menunaikan
tanggungjawab kepada rakyat. Akta ini
memastikan penjawat awam dan pentadbir urus kerajaan berakauntabiliti dalam
melaksanakan sesuatu tugasan. Secara
tidak langsung, ia membawa kepada keadilan sosial yang lebih baik.
Justeru, MKSS dikatakan
melahirkan suatu gerakan keadilan sosial yang paling berkesan di India. Mereka melobi kerajaan untuk mendapatkan
maklumat seperti rekod pekerjaan dan pembayaran, bil dan dokumen berkenaan
pembelian, pembelanjaan kos pengangkutan dan sebagainya. Di samping itu, kesatuan petani dan pekerja
berjaya membuktikan kuasa maklumat sebagai alat yang berkesan bagi membolehkan
rakyat terlibat dalam tadbir urus secara implisit. Penglibatan ini adalah melalui forum inovatif
iaitu public hearings atau social audits yang memudahkan
perbincangan berstruktur dan tertumpu dalam kalangan penduduk berkenaan dengan
perbelanjaan dana pembangunan awam dalam negara. Kejayaan social
audits MKSS turut mempengaruhi kerajaan negeri Rajasthan untuk
memperkenalkan aspek-aspek pengauditan sosial dalam proses tadbir urus
tempatan. Kini, audit sosial diadakan
pada setiap tahun di setiap kampung sebagai sebahagian daripada proses dan
semua penduduk kampung wajar diberi peluang untuk mengundi suatu resolusi di
mana projek-projek yang diadakan di kawasan mereka telah dilaksanakan.
Walaupun proses ini mempunyai
batasannya, perubahan radikal ini mendorong penglibatan rakyat dalam proses
audit dana awam. MKSS melancarkan kempen
secara besar-besaran di seluruh negeri pada tahun 1995 dengan menuntut sebuah
undang-undang atas hak kepada maklumat untuk semua rakyat. Kempen tersebut mencapai kejayaan apabila
kerajaan negeri Rajasthan meluluskan undang-undang Hak Maklumat pada tahun
2000. Berikutan dengan kejayaan
tersebut, kempen sedemikian telah dianjurkan di semua negeri di India dan
membawa kepada pembentukan National
Campaign for People’s Right to Information (NCPRI). Tuntutan NCPRI adalah berkenaan undang-undang
peringkat nasional atas hak akses kepada maklumat dan diberi perhatian serius
oleh Parlimen India.
Selain itu, gerakan anti
korupsi yang dilancarkan pada Ogos 2011 turut menyumbang kepada demokrasi di
India secara signifikan. Gerakan ini
tercetus berikutan gabungan dua skandal rasuah yang teruk iaitu (i)
penganjuran Sukan Komanwel di New Delhi dan (ii) isu-isu lain
berkenaan peruntukan lesen telefon bimbit. Para penyokong gerakan ini termasuklah
pelajar, golongan profesional IT dan pesara kakitangan kerajaan. Penglibatan rakyat India yang lebih daripada
satu bilion orang membawa kepada penyatuan yang dilihat sebagai suatu
kuasa untuk perubahan.
Ini merupakan langkah pertama untuk mengubah seluruh dasar
kerajaan yang korup di mana protes tersebut memberi ancaman kepada golongan
ahli politik dan kelas birokrasi.
Masyarakat sivil dalam kempen gerakan berperanan dalam menentang isu-isu
kerajaan yang menindas rakyat, melobi untuk mendapatkan maklumat termasuk
kebebasan undang-undang maklumat, peraturan dan institusi untuk mengawal
rasuah, mendedahkan perilaku rasuah pegawai kerajaan dan melobi untuk
pembaharuan sistem urus tadbir yang lebih baik.
Hal ini kerana undang-undang dan badan anti-rasuah wujud tidak berfungsi
secara berkesan tanpa peranan aktif masyarakat sivil pada masa sebelum, semasa
dan selepas pendemokrasian. Partisipasi
rakyat juga dapat digalakkan, di mana masyarakat sivil memberi didikan kepada
orang ramai tentang tanggungjawab mereka sebagai warganegara demokratik dan
hak-hak mereka yang sewajarnya serta menyedarkan mereka berhubung salah laku
kerajaan.
4.3 CABARAN MASYARAKAT SIVIL DI INDIA
Masyarakat sivil di India berkembang
dengan baik seiring dengan kesuburan sistem demokrasinya. Kesuburan demokrasi yang dipraktikkan secara
tidak langsung membawa kepada pertambahan bilangan dalam gerakan masyarakat
sivil di negara tersebut. Namun, seiring dengan perkembangan masyarakat sivil
di India, gerakan masyarakat sivil juga berhadapan dengan pelbagai kekangan
dalam memperkembang perjuangan mereka. Antara kekangan-kekangan yang didepani
gerakan masyarakat sivil di India termasuklah cabaran kemunculan Orde Baru
Dunia, penglibatan kerjasama yang lemah antara masyarakat sivil dan masyarakat
politik, pertumbuhan masyarakat sivil yang terlalu drastik, dan keberkesanan
peranan sebagai agen akauntabiliti negeri dan pasaran.
4.3.1 Cabaran Orde Baru Dunia
Liberalisasi ekonomi, penswastaan dan
globalisasi telah menyumbang kepada titik tumpuan ekonomi global dan bantuan
pembangunan beralih kepada Organization
for Economic Co-operation and Development
(OECD) atau Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan antara
Negara-negara. Ekonomi negara di rantau
Asia juga akan melalui ledakan perubahan yang menyaksikan kemunculan India dan
China sebagai kuasa ekonomi baharu dunia.
Maka, masyarakat sivil menjadi salah satu aktor dalam teori globalisasi
berpendekatan tesis lembut atau transformationalist. Dalam keadaan ini, ia masih lagi berpeluang
untuk menyesuaikan dirinya dengan konteks global semasa.
Pertumbuhan
ekonomi yang pesat di India dalam pada masa yang sama menyumbang kepada
peningkatan ketidaksamarataan ekonomi.
Sebahagian besar penduduk India masih terasa bahang masalah kemiskinan
selain menghadapi krisis makanan yang sangat kritikal. Selain itu, kemusnahan alam sekitar juga
semakin teruk dan migrasi secara besar-besaran yang mengakibatkan pelanggaran
hak-hak sivil dan politik. Orde Baru
Dunia yang berubah-ubah membuka peluang untuk kerjasama baharu dan strategik
bagi aktor masyarakat sivil di India.
Namun, cabaran utama kepada gerakan masyarakat sivil ini adalah
kegagalan gerakan ini untuk meletakkan kesediaan dan kecekapan untuk mengakses
peluang-peluang yang muncul ini disamping perubahan Orde Baru Dunia ini
menyebabkan kerumitan masyarakat sivil di India untuk menyesuaikan diri dengan
keadaan dunia yang berubah secara pantas.
Cabaran perubahan secara drastik dari peringkat global inilah cabaran
utama yang dihadapi gerakan masyarakat sivil di India.
4.3.2 Penglibatan Kerjasama Lemah Antara
Masyarakat Sivil Dan Masyarakat Politik
Masyarakat politik seperti elit-elit
politik dalam badan legislatif, badan eksekutif dan parti-parti politik tidak
dapat dielakkan dalam rangka kerja urus tadbir tempatan, kebangsaan dan global
yang demokratik. Walau bagaimanapun,
penglibatan masyarakat sivil dengan masyarakat politik di peringkat kebangsaan
dan antarabangsa di India adalah sangat lemah.
Kebelakangan ini, penglibatan masyarakat awam adalah terhad dan ia hanya
terfokus kepada isu-isu tertentu sahaja.
Masyarakat sivil mula menyuarakan rasa tidak puas hati kepada pemerintah
negeri oleh kerana penindasan negeri terhadap aktivis-aktivis hak asasi
manusia.
Hal
ini secara tidak langsung dilihat sebagai satu cabaran yang harus didepani oleh
masyarakat sivil di India. Untuk
memastikan perjuangan dan tuntutan mereka didengari oleh masyarakat politik,
kerjasama yang baik antara masyarakat sivil dan masyarakat politik harus
dijalinkan dengan erat. Selaras prinsip
urus tadbir baik atau good governance,
kerajaan haruslah menjadi lebih responsif dan berakauntabiliti dalam
tindak-tanduknya terhadap rakyat.
Polemik dan konflik yang sentiasa tercetus melihatkan ia sebagai satu
cabaran yang kritikal yang mana satu penyelesaian secara kreatif harus dirangka
dalam menyatukan kedua-dua masyarakat ini.
4.3.3 Pertumbuhan
Masyarakat Sivil Yang Terlalu Drastik
Masyarakat
sivil di India sangat berkembang dengan populasi yang sangat besar dari semasa
ke semasa. Pertumbuhan masyarakat sivil
yang terlalu drastik mengakibatkan berlakunya lambakan kewujudan gerakan yang
memperjuangkan agenda yang tertentu. Kewujudan masyarakat sivil yang terlalu
banyak ini menyebabkan ada antaranya yang tidak berfungsi. Pada dasarnya kewujudan masyarakat sivil ini
haruslah bersifat lebih ekslusif dan memerlukan penjenamaan semula atau rebranding agar penubuhannya menjadi
lebih relevan dengan idea yang cuba diperjuangkan. Penubuhan gerakan kumpulan masyarakat sivil
yang terlalu drastik dan cepat ini juga secara tidak langsung membawa kepada
kehilangan matlamat sebenar perjuangan atau isu yang ingin diperjuangkan akibat
kegagalan dalam bersaing dan mewujudkan kerjasama antara gerakan-gerakan yang
lainnnya.
4.3.4 Peranan Sebagai Akautabiliti Negara Dan Pasaran
Tuntutan Orde Dunia yang sering
berubah-ubah menuntut kepada masyarakat awam India untuk memantau tindakan
kerajaan India terutama dalam aspek kawalan ekonomi. Hal ini juga pada dasarnya
berlaku kerana kehadiran syarikat pelbagai nasional atau multinational corporation (MNCs) India dan antarabangsa yang
semakin pesat berkembang dan membawa India sebagai kuasa ekonomi yang kian
meningkat naik. Maka, gerakan masyarakat
sivil seharusnya memainkan peranan sebagai agen akauntabiliti pasaran ekonomi
negara. Masyarakat sivil ini harus
berfungsi sebagai alat untuk ‘check and
balance’ kepada kerajaan.
Cabaran
seterusnya yang dihadapi oleh masyarakat sivil di India adalah kegagalan untuk
mengesan dan mengawal tindakan kerajaan.
Kesulitan ini juga berkait rapat dengan konsep good governance yang memerlukan kerajaan untuk mewujudkan ketelusan
atau transparency dalam
pentadbiran. Maka, katidaktelusan ini
mengakibatkan gerakan masyarakat sivil gagal bertindak sebagai agen pemantau
atau watch dog yang berkesan. Persoalan bagaimana gerakan masyarakat sivil
ini dapat dipertingkatkan untuk memantau dengan berkesan adalah persoalan yang
sering diragukan. Pada dasarnya,
masyarakat sivil di India perlukan keupayaan teknikal dan profesional untuk
memainkan peranan sebagai pemantau kepada tindakan kerajaan.
4.3.5 Amalan Penaungan Menerusi Dana Kerajaan
Trend baharu masyarakat sivil di
India memperlihatkan wujudnya amalan penaungan atau patronage antara kerajaan (patron)
dan masyarakat sivil (client). Bantuan kewangan yang dijana oleh kerajaan
menjadi cabaran kepada masyarakat sivil untuk terus aktif sebagai watch dog mahupun counterweight kepada pemerintah.
Gerakan masyarakat sivil berkemungkinan untuk menjadi lebih perlahan
dalam menyumbang terhadap pendemokrasian di India. Gerakan masyarakat sivil di India masih lagi
aktif tetapi cabaran dan batasan yang tertentu bermula sejak tahun 1990-an,
terdapat perubahan terutama daripada sudut matlamat perjuangan akibat cabaran
kewangan.
Dana kewangan gerakan
masyarakat sivil pada masa dahulu di India adalah daripada tabung kumpulan itu
sendiri manakala dana yang menggerakkan masyarakat sivil di India pada masa
kini kebanyakannya daripada sumber kewangan kerajaan. Batasan daripada sudut kewangan inilah yang
menjadi cabaran sehingga menyebabkan berlakunya perubahan dalam matlamat
perjuangan masyarakat sivil. Dahulunya
perjuangannya adalah lebih telus dalam memperjuangkan hak yang dituntut, namun
pada masa kini atas kewangan yang diperolehi daripada sumber kerajaan
menjadikan matlamat perjuangan masyarakat sivil kini menjadi lebih bias ke arah pihak pemerintah.
4.4 TREND KEGIATAN MASYARAKAT SIVIL DI INDIA
Bermula semenjak tahun 1970-an,
aktivis mula untuk membentuk gerakan masyarakat sivil yang meluas dan membentuk
sokongan kuat perjuangan menentang penindasan pemerintah terhadap hak asasi
manusia. Antara isu yang dimainkan
termasuklah pertanian oleh golongan petani, isu wanita dan isu alam
sekitar. Dengan pilihan raya yang
kompetitif, badan kehakiman yang agak bebas, kebebasan media, dan perkembangan
pesat masyarakat sivil, India mempunyai sistem politik yang paling demokratik
antara semua negara-negara membangun.
Selaras dengan International NGO Training and Research Centre (INTRAC), trend masyarakat sivil di India
kelihatan mempunyai impak yang semakin meningkat ke atas peranan dan fungsi
organisasi masyarakat sivil di negara tersebut khususnya ke arah masa depan
India. Antara lain, kerajaan India kini
membelanjakan lebih banyak sumber awam ke atas sektor sosial misalnya kesihatan
dan pendidikan; peningkatan program-program kerajaan baru yang berdasarkan hak
asasi misalnya Gandhi National Rural
Employment Guarantee Programme yang mengiktiraf keperluan golongan miskin
di luar bandar.
Memandangkan India berkembang
daripada sebuah negara berpendapatan rendah kepada negara berpendapatan
menengah rendah, Overseas Development
Assistance (ODA) menjadi semakin kekurangan dana. Penghijrahan agensi-agensi bilateral dan NGOs
antarabangsa telah membawa kepada pengurangan sumber daripada sumber fleksibel
kepada masyarakat sivil. Ini telah
memberi kesan yang ketara kepada masyarakat sivil khususnya dalam mengekalkan
kedudukan autonomi vis á vis kerajaan
mereka. Selain itu, mekanisme teratur
bagi masyarakat sivil termasuk undang-undang, peraturan dan prosedur adalah
mengurangkan ruang politik yang berpotensi bagi masyarakat sivil.
Dengan wacana gerakan yang
berubah, masyarakat sivil menyaksikan suatu perubahan signifikan dalam
hubungannya dengan masyarakat politik, kerajaan dan perbadanan malahan di
antara mereka sendiri. Selaras dengan
hubungan di antara kerajaan dengan masyarakat sivil, terdapat persamaan dari
segi kepentingan dan agenda yang mana hubungan tersebut adalah cordial di peringkat kebangsaan, negara
dan tempatan. Ringkasnya, masyarakat
sivil di India telah menyemarakkan ciri-ciri demokrasi terutamanya kebebasan
sivil dan politik. Reformasi penyertaan
tadbir urus demokratik telah dimulakan misalnya enakmen Right to Information Acts, Public Service Guarantee Act, mekanisme
akauntabiliti sosial seperti audit sosial, perancangan terpusat dan
seumpamanya. Pelbagai masyarakat sivil
bukan sahaja memainkan peranan dalam membentuk akta, polisi dan program
sedemikian tetapi juga secara tidak langsung membantu melaksanakan pembaharuan.
Selain itu, terdapat
pertumbuhan dalam aktivisme sosial kelas menengah di bandar khususnya dalam
kalangan golongan muda. Gerakan
anti-korupsi yang baru-baru ini dilancarkan di India mendesak badan kehakiman
yang melibatkan golongan kelas menengah melakukan protes di jalan. Kemunculan revolusi media cetak dan
elektronik yang disokong oleh dasar kewangan korporat dan neo-liberal awam
turut signifikan. Memandangkan
kebanyakannya adalah untuk memenuhi kepentingan kelas menengah, CSOs
menggunakan ruang yang disediakan oleh media dengan sebaiknya. Kegunaan teknologi dan media sosial khususnya
oleh golongan muda di bandar juga telah menyumbang kepada mobilisasi sosial
siber dan fizikal. Trend yang berubah
tersebut memperlihatkan banyak pemimpin korporat telah keluar secara terbuka
untuk menyokong gerakan anti korupsi yang diadakan pada Ogos 2011 yang
lalu. Walaupun terdapat kelainan antara
masyarakat sivil tradisional dengan gerakan baru, namun terdapat saluran
perkongsian sumber, kepakaran, maklumat dan tindakan.
5.1 PERBANDINGAN MASYARAKAT SIVIL DI MALAYSIA
DAN INDIA
Secara
perbandingannya, kegiatan masyarakat sivil di Malaysia dan India adalah berbeza
daripada segi persepsi atau penerimaan kerajaan terhadap kewujudan masyarakat
sivil. Penerimaan masyarakat sivil di
Malaysia masih belum sampai ke tahap pemberian dana untuk menggerakkan
kegiatannya seperti yang berlaku di India.
Namun, sumbangan dana ini walaupun dilihat sesuatu yang positif ke arah
penambahbaikan demokrasi akan menjadi satu cabaran kepada masyarakat
sivil. Sumbangan dana yang berterusan
akan mengakibatkan masyarakat sivil bergantung kepada pemerintah dan
menghilangkan cirinya yang bebas daripada pemerintah sekaligus menjadikan
peranannya sebagai watch dog kepada
pemerintah akan terhakis.
Selain itu, cabaran kepada
perkembangan masyarakat sivil di Malaysia masih lagi terhadap penggunaan
undang-undang atau rule by law oleh
pemerintah. Hal ini berbeza dengan
keadaan di India yang lebih terbuka dalam menerima teguran dan kehendak
masyarakat sivil. Namun, penentangan
yang terlalu agresif oleh masyarakat sivil turut dibendung oleh pasukan
keselamatan di India umpamanya ketika protes pembanterasan rasuah yang diketuai
Anna Hazare. Berkenaan penggunaan
undang-undang atas faktor keselamatan dan kepentingan nasional ini, India
dilihat lebih terbuka dan demokratik berbanding Malaysia. Oleh kerana itulah ia memiliki kapasiti
masyarakat sivil yang amat besar berbanding Malaysia. Mungkin saiz populasi di India menjadikan ia
logik untuk masyarakat sivil lebih besar jumlahnya berbanding Malaysia tetapi
kelonggaran undang-undangnya turut menjadi salah satu faktor yang mendorong
masyarakat sivil berkembang dengan pesat.
Tumpuan masyarakat sivil di Malaysia
dan India juga kelihatan agak berbeza kerana di Malaysia, penumpuan masih lagi
terfokus kepada usaha untuk mengangkat hak-hak sivil dan politik rakyat dan
realisasi demokrasi yang kompetitif.
Sedangkan di India, demokrasinya berlangsung dengan amat kompetitif dan
merupakan salah satu negara sedang membangun yang kompetitif dalam amalan
demokrasi. Selain itu, demokrasi di
India turut berjaya menukar parti pemerintah atau satu parti hegemonik sejak
tahun 1970-an lagi manakala Malaysia terus berada di bawah sistem satu parti
dominan iaitu BN. Namun, trend terkini
di kedua-dua negara memperlihatkan perkembangan teknologi maklumat khususnya
teknologi internet telah menyumbang kepada pendemokrasian dan aplikasinya oleh
masyarakat sivil dengan lebih cepat dan berkesan. Jika penggunaan media baharu oleh masyarakat
sivil ini berterusan momentumnya, pendemokrasian di kedua-dua buah negara akan
menjadi lebih deras dan kompetitif.
6.1 RUMUSAN
Esei ini telah
membandingkan dua buah negara iaitu Malaysia dan India dalam konteks demokrasi
dan masyarakat sivil. Penumpuan telah
diberikan kepada kegiatan masyarakat sivil di kedua-dua buah negara. Ia memperlihatkan trend yang berbeza dalam
beberapa aspek seperti penerimaan parti pemerintah terhadap masyarakat sivil,
kekangan undang-undang, penumpuan isu masyarakat sivil dan kekuatan jumlah
masyarakat sivil. Perbandingan mendapati
masyarakat sivil di India lebih subur berbanding di Malaysia yang pada awalnya
mempunyai banyak ciri sepunya seperti negara bekas tanah jajahan British,
pernah dan sedang berada di bawah sistem satu parti dominan dan berada di
rantau Asia yang kuat dengan nilai-nilai Asia.
Dengan keaktifan masyarakat sivil di India ini, kegiatan masyarakat
sivil di Malaysia juga haruslah lebih aktif untuk menjadi watch dog yang efektif dalam mengawal pemerintah dan menjadi ruang
partisipasi rakyat. Selain itu,
perbincangan konseptual demokrasi dan masyarakat sivil mendapati perbandingan
ini amat membantu pemahaman konsep-konsep lain seperti kedaulatan undang-undang
dan urus tadbir yang baik. Perbandingan
juga turut mendapati konsep kedaulatan undang-undang sesuai dioperasikan
bersama dengan kajian di Malaysia manakala konsep urus tadbir yang baik sesuai
dioperasikan dalam konteks kajian di India.
Konsep masyarakat sivil pula menunjukkan aliran pluralis lebih sesuai
bagi memahami perkara-perkara yang telah dibincangkan dalam kajian ini. Selaras dengan perbincangan dan perbandingan
ini, masyarakat sivil sememangnya merupakan agen yang amat penting dalam proses
pendemokrasian di sesebuah negara. Ia
membantu masyarakat untuk lebih faham akan haknya sebagai warganegara selain
mempercepatkan proses pendemokrasian.
Kesimpulannya, perbandingan negara Malaysia dan India ini menunjukkan
pelbagai perbezaan dan persamaan sekaligus membuktikan bahawa peranan negara
adalah amat penting dalam menentukan lambat atau cepat proses pendemokrasian vis á vis masyarakat sivil.
RUJUKAN
Abdul Halim Ali.
2000. Leadership and good
governance. Dlm. Samsudin Osman, Zulkanain Awang & Sarojini
Naidu. Good governance: issues and chellenges, Hlm. 3-17.
Kuala Lumpur: National Institute of Public Administration.
Anand. Priya. 2004. Definition
and Classification of the Indian Voluntary Sector. Paper presented at
National Seminar on Syenergising the State, Market and Third Sector for
Development. Bangalore.
Chandhoke. Neera.
2003. Conceities of Civil Society.
Oxford University Press. New Dehli.
Chandhoke. Neera. 1995. The
State and the Civil Society: Explorations in Political Theory. Sage
Publication. New Delhi.
Hall, J.A. 1995. Civil
society: theory, history and comparison.
Cambridge: Polity Press.
Hwang, I. W. 2003. Personalized
politics: the Malaysian state under Mahathir. Singapore: Institute of South
East Asian Studies.
Jain. L.C. 1986. Debates
in the Voluntary Sector: Some Reflections, Social Action. Vol: 36: 404-416.
Jenkins, Rob, and Anne Marie Goetz. 1999b. “Accounts and Accountability: Theoretical
Implications of the Right to Information Movement in India”, Third World
Quarterly, vol. 20, no. 3, pp. 589-608.
Khoo Boo Teik. 1995.
Paradoxes of Mahathirism: an intellectual biography of Mahathir Mohamad.
Kuala Lumpur: Oxford University Press.
Klitgaard, Robert. 1991. “Political
Corruption: Strategies for Reform”, Journal of Democracy, vol. 2, no. 4
(Fall), pp 86-100
Kothari, Rajni. 1990. “The
Rise of People’s Movements”, Social Action, vol. 40, no. 3, pp. 232-40.
Mahajan. Vijay. 2000. Voluntary
Action in India: A retrospective Overview and Speculations for the 21st
Century. VANI. New Delhi.
Md. Salleh Md. Said, Mohammad Agus Yusoff, Leo Agustino &
Jayum Jawan. 2011. Masyarakat sivil dan pendemokrasian: perbincangan
konseptual. Jebat,
Malaysian Journal of History, Politics & Strategic Studies 38(2):
119-137.
Oomen, T.K., 1996. 'State,
Civil Society and Market in India: The Context of Mobilisation', Mobilisation:
An International Journal, Vol.1.No.2.
PRIA. 2000. Defining
the Sector in India: Voluntary, Civil or Non-profit. PRIA. New Delhi.
PRIA. 2001. Historical
Background of the Non-profit Sector in India. PRIA. New Delhi.
PRIA. 2002. Invisible,
Yet Widespread: The Non-profit Sector in India. PRIA. New Delhi.
Reitz, J. 1997. Constitutionalism and the rule of law:
theoritical perspectives. Dlm. Grey, R.D.
Democratic theory and
post-communist change, Hlm. 111-143.
New Jersey: Prentice Hall.
Robert, G. & Edwards, A.
(pnyt.). 1991. A new
dictionary of political analysis.
London: Edward Arnold Publication.
Saliha Hassan.
2000. NGO, masyarakat sivil dan
demokrasi. Dlm. Abdul Rahman Embong (pnyt.). Negara
pasaran dan pemodenan Malaysia, Hlm. 214-243. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia.
Sen, Siddartha. 1997. 'India',
in L.M. Salamon & H.K. Anheier (eds.) Defining
the Nonprofit Sector: A Cross-National Analysis. Manchester University
Press: Manchester.
Sreedhara. T.N., & Rajaram Tolpady. 2003. Towards An Understanding of Third Sector in
India. Third Sector Research Resource Centre, University of Mysore, Mysore.
Tan, Lee Ooi.
2010. Dinamik ruang siber dalam gerakan reformasi di Malaysia. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia.
Zaini Othman.
2008. Masyarakat sivil dan
pendemokrasian. Dlm. Ghazali Mayudin. Politik
Malaysia: perspektif teori dan praktik. Ulang cetak. Hlm. 39-59.
Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
DISEDIAKAN OLEH:
LIM CHEE JIE
MOHAMAD HIDIR BIN
MOHAMED
MUHAMMAD RAHIMI BIN
HASAN
MUNA SYAHIRAH BINTI
MUSTAFAR KAMAL
NATASHA LAI BINTI HAFIZ
LAI
SYAZILA ATHIRA BINTI
LOKMAN
Ulasan
Catat Ulasan